Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Penge-bonus gør medarbejdere dumme

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 1 July 2014 kl. 20:10 af: Newspaq

Kontante bonusser får medarbejderne til at miste kreativiteten, viser resultaterne af et nyt forsøg.

Hvis du som chef ønsker at effektivisere din arbejdsplads og motivere dine medarbejderne, så bør du ikke hive de store mål-bonusser frem. Det skriver Jyllands-Posten.

Det viser resultatet af et nyt forsøg fra USA, som er blevet udarbejdet af ledelsesguru og forfatter Daniel Pink.

Forsøget går ud på at dele medarbejderne i en organisation op i to grupper. Til den ene gruppe siger man, at der skal laves en brainstorm, og derefter holder vi en fest. Derudover får den, der kommer med den bedste idé 100.000 kroner i bonus, den næstbedste idé får 50.000 kroner og den tredjebedste idé får 25.000 kroner.

Til den anden gruppe siger man, at vi nu skal lave en brainstorm, og bagefter holder vi fest.

Forsøget viser, at medarbejderne i gruppen, hvor der blev tilbudt en kontante bonusser, fuldstændig mister kreativiteten og deres evne til at tænke innovativt. Tværtimod sprudler den modsatte gruppe af kreativitet og energi, og idéerne vælter frem.

Forskel på Danmark og USA

Herhjemme tager man dog den amerikanske undersøgelse med forbehold, da der er forskel hvilke bonusordninger der er i USA og Danmark.

Rådgivningschefen i organisationen Lederne, Niels Henriksen, kan alligevel godt se tendensen herhjemme. I en undersøgelse, som organisationen selv har udarbejdet blandt landets ledere, er der blevet spurgt om, hvad de vurderer, der motiverer ens medarbejdere mest.

Undersøgelsen viser, at lønstigninger og bonusser overhovedet ikke fremmer motivationen, og spørger man erhvervspsykolog Majken Matzau, der til dagligt arbejder med mange virksomheder, er bonusser bestemt ikke en god idé.

- Bonusstrukturer og innovation hører ikke sammen i vidensvirksomheder, og gode feedbackstrukturer er langt vigtigere end bonus-mål. Bonusmodeller er opbygget ud fra den forudsætning, at de motiverer medarbejderne. Men ikke en eneste af de performere, jeg møder, er drevet eller bliver motiveret af bonusmål. De er drevet af den hellige ild, fordi de elsker deres job og deres fag, siger Majken Matzau til Jylands-Posten.

Alligevel mener hun, at bonusordninger godt kan fungere i salgs- og produktionsvirksomheder. Men det er ikke stadig ikke en løsning, hun anbefaler.

- Det fungerer fint i en salgsvirksomhed, men i en vidensvirksomhed, hvor man ønsker innovation, fungerer det dårligt. De fleste virksomheder i dag har bonusmål, og nogle giver endda medarbejderne karakterer, hvilket er helt absurd i min verden, siger Majken Matzau til Jyllands-Posten.

Newspaq

LÆS OGSÅ: IKEA belønner ansatte med millioner



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD