Nytiltrådt topchef må notere sig en faldende omsætning
Masai Clothing Company
Omsætning (DKK'000)
2018/19: 371.512
2017/18: 419.148
2016/17: 377.045
Driftsresultat (DKK'000)
2018/19: 63.252
2017/18: 90.634
2016/17: 98.245
Årets resultat (DKK'000)
2018/19: 56.327
2017/18: 77.402
2016/17: 78.838
Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report 2018/19
Efter en begivenhedsrig periode har modevirksomhed fået et økonomisk rap over fingrene. Tilbagegangen ventes at fortsætte næste år.
Modekæden Masai - som har 37 egne butikker i Danmark, Norge og Sverige - kommer lidt snublende ud af det seneste regnskabsår, hvor nøgletallene ikke helt stemmer overens med ledelsens forventninger.
For 2018/19 står der godt 371 millioner kroner på toplinjen, og det er en tilbagegang på rundt regnet 11 procent i forhold til året før.
Det skyldes primært et svigtende salg hos de eksterne forhandlere på det britiske marked, som oplever at være under hårdt pres. Meldingen fra Masais egne butikker er anderledes positive.
- Regnskabsåret viser en stigning i vores detail- og e-handelskanaler, skriver ledelsen i årsrapporten.
- Omsætningen fra vores webshop er steget markant det seneste år. Den blev lanceret i 2016 og fungerer i Danmark, Sverige, Norge, England, Tyskland, Irland og Finland, fortsætter ledelsen.
På bundlinjen mister Masai over 20 millioner kroner - men med et resultat på 56 millioner er der stadig et godt stykke ned til de røde tal.
Udviklingen fortsætter
Kurverne retter sig ikke op lige med det første, lyder vurderingen fra ledelsen. De henviser til det pressede engrossalg.
- Dette marked er stadig meget udfordret, og væksten i selskabets detail- og e-handelsvirksomheder kan ikke alene kompensere for faldet i engroshandlen, fremgår det af årsrapporten.
Tidligere har Masai primært været en grossistvirksomhed, men nu bliver der arbejdet på at styrke virksomhedens andre salgskanaler. Det kommer til at føre vækst med sig på lidt længere sigt, forventer ledelsen.
Udover sine egne butikker i Norden har Masai omkring 1.500 forhandlere verden over.
Ændringer i toppen
For nylig forlod den administrerende direktør - Sune Bjerregaard - sin stilling efter mere end syv år. Det fremgår af en opdatering i cvr-registeret.
Skiftet er blevet bekræftet af Masai i et mailsvar til Detailfolk, hvor det også fremgår, at bestyrelsesformand Margaret McDonald træder til som midlertidig direktør.
Margaret McDonald er lige kommet til virksomheden, men kan trække på erfaring fra stillinger i en række kendte brands som Victoria’s Secret, Marks and Spencer og Flying Tiger Copenhagen, fremgår det af LinkedIn.
Tidligere på året kunne Masai desuden præsentere en ny kreativ chef - Lene Louderback - og en Head of Marketing - Christina Strunge. Samtidig har Masai tilføjet “Copenhagen” til sit logo og opnået en FSC-certificering som det første danske modebrand nogensinde.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Lidl fuldender direktionen med en erfaren 40-årig
Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Stor fodboldforretning slår kontra på svære tider
Rødglødende Power tjener penge for andet år i træk
Genoplivet kæde mister direktøren og går konkurs - igen
Disse butikschefer er i spil til Danish Retail Award
Tøjforretning med Brian Laudrup som blikfang jagter mere vækst
Rains forventer at ride videre på solid vækstbølge
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Lidl fuldender direktionen med en erfaren 40-årig
Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Stor fodboldforretning slår kontra på svære tider
Rødglødende Power tjener penge for andet år i træk
Genoplivet kæde mister direktøren og går konkurs - igen
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops