Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Når cheferne indtager butikken

Country manager i Jysk, Bo Andersen
Foto: Country manager Bo Andersen, Jysk



Monday den 14 January 2013 kl. 11:40 af: Mette Winkler

I et forsøg på at binde hovedkontoret tættere sammen med butikkerne, overtager Jysks danske chefgruppe hvert år en butik i to dage - se hvordan det gik i år.

Der er gået konkurrence i den hos medarbejderne i Jysk. Hvert år bliver en medarbejdergruppe sendt på ferie i to dage, og imens rykker den danske chefgruppe ind i butikken for at prøve kræfter med hverdagen i butikken.

- Der er ingen af os, der er for fine til at tage fat i butikken, siger country manager i Jysk, Bo Andersen, der selv var med i Jysk-butikken i Nykøbing Mors, da begivenheden løb af stablen i sidste uge.

Alligevel får chefgruppen følge af butikssagkyndige, for at have en chance.

- Vi er jo kontorfolk og ikke driftsfolk, så det der med kasseapparater, det ved vi jo ikke noget om, så der må vi have lidt assistance, siger han til detailfolk.dk.

Femte år i træk

Det var Bo Andersen, der fandt på konceptet, da han startede som country manager. I år er det femte gang, cheferne rykker ud, og det bliver ikke den sidste.

- Et hovedkontor kan være meget langt væk fra medarbejderene, og det overordnede mål er altså at komme tættere på butikkerne. Somme tider kan det være svært at vide, om det man vedtager på kontoret egentlig virker i praksis. På den her måde kommer vi ud og kan selv mærke, om der er nogget, der er besværligt for medarbejderne, eller som ikke virker for kunderne.

De små ting finder man først ud af på gulvet

Nogle af de erfaringer, Bo Andersen har taget med sig fra butiksbesøgende gennem årene, er helt simple ting som varer,  der er pakket besværligt ind, når de ankommer til butikken. Det er irriterende i hverdagen, hvis varerne er svære at håndtere, så der har han kigget på, om der var mulighed for at få dem leveret i en anden indpakning.

Derudover har der været rapporter, som ledelsen har valgt, at butikkerne skal skrive, som de simpelthen har fået for lidt udbytte ud af i forhold til, hvor mange de sætter i arbejde med at skrive dem.

- Det går rigtig stærkt i detailhandlen, og nogen gange kan det altså være rigtig svært at nå at teste en idé i alle butikkerne, men 25 procent af mit arbejde foregår ude i butikkerne - ikke for langt fra driften, siger Bo Andersen, som alligevel får lidt ekstra med fra kunder og butikker i de dage, han selv skal på gulvet.

Et sted var der håndklæder på toilettet, som medarbejderne selv skulle sørge for at vaske.

- og hvem gider og rende og vaske det? Der fik vi sat noget papir op, så de var fri for det, og det er sådan en hel masse små ting, man finder ud af, når man selv er i gang, siger Bo andersen.

Tant, fjas, fis og ballade på intranettet

Selv om der ikke er et øjebliks tvivl om udbyttet ved Jysks årlige chef-gimmick, så er det tydeligt, at medarbejderforholdet på tværs af organisationen fylder aller mest. Det sidste Bo Andersen vil med projektet er at blive taget for seriøs.

- For at sige det, som det er, så er der jo meget tant og fjas. Vi har et intranet, hvor jeg tror, jeg lagde fire indlæg op og en masse billeder af os i gang i butikken. Jeg startede med at skrive, om de andre butikker var klar til at batle.

- Jeg giver kage til alle de butikker, der får bedre salgstal end ledelsen i de to dage, hvor vi overtager butikken i Nykøbing Mors, var meldingen på intranettet.

Og selv om cheferne ikke nødvendigvis har samme kundetække som de butiksansatte, så giver eventets omtale i de lokale aviser alligevel en fordel.

- Det skaber jo en lind strøm af kunder, der gerne vil forbi og møde os, når vi f.eks er i TV2. Jeg slap med at give kage til fem butikker den ene dag og syv den næste, fortæller Bo Andersen, som undervejs i projektet dog måtte skuffe et par kunder med, at det ikk evar selveste Lars Larsen, der stod bag disken.

Overdrivelse fremmer forståelse

Der hersker en meget løs stemning, når cheferne jonglerer varer og kunder i butikkerne - i et af indlæggene blev der lavet sjov med at vicemanageren ikke kunde finde ud af kunderne.

- Vi overdriver selvfølgelig i det, vi skriver ud, og det ved folk også godt, men så bliver det hele lidt sjovere, siger Bo Andersen.

Hvert år sender medarbejderne et hold mystery shoppers efter cheferne, som har til opgave at vurdere deres indsats, så det gælder om at være på og servicemindet.

Bo Andersen fortæller, at noget at det bedste er de mange tilbagemeldinger fra butiksansatte i koncernen, der synes det er sjovt, og som går op i konkurrencerne med liv og sjæl.

LÆS OGSÅ: Dyne-Larsens vej til målet om de 4000 butikker

Butikschefen har svært ved at slippe tøjlerne

Medarbejderne bliver sendt på to dages ferie et sted i Danmark efter eget valg. I år var det den Jysk-butik i Danmark, der havde den største fremgang i omsætningen i forbindelse med fejringen af åbningen af butik 2000 i efteråret 2012, der vandt. Vinderne fra Nykøbing Mors-butikken, valgte at tage til Bella Sky Comwell Hotel i København.

LÆS OGSÅ: Dansk kæde rammer 2000 butikker på verdensplan

Butikschef Lilly Josefsen havde disket op med stor frokost til sine chefer, og det var med sommerfugle i maven, hun som konkurrencemenneske tog på ferie og overlod butikken til sine overordnede.

- Allerhelst ville jeg have haft en computer med til København, så vi derfra kunne overvåge salgstallene i butikken, men det går jo nok ikke, sagde hun inden afrejse.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD