Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Indkøbsbegejstrede danskere skøjter over snestorm

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 12 December 2012 kl. 09:30 af: Mette Winkler

Selv om kunderne gav detailhandlen en kølig skulder under snestormen 9. december, har de første to uger af december budt på spirende købelyst.

343 millioner kroner. Så mange flere penge har danskerne købt for på deres dankort i de to første uger af december sammenlignet med sidste år. En stigning på 6,2 procent.

Det viser tal fra Nets.

- Dagens tal tyder på, at der er ved at blive varmet op til en jul, der i kroner og ører ikke bliver mindre end sidste år, skriver cheføkonom Lone Kjærgaard i en kommentar til tallene.

Hun ser det som et godt varsel for årets samlede julesalg.

- Noget kan pege i retning af, at danskernes sparsommelighed i løbet af året nu bliver lagt lidt på hylden, skriver hun.

Sne blokerede julehandlen

De flotte tal er på trods af den klagesang fra detailhandlen efter 9. december, hvor en snestorm fik mange kunder til at holde sig indendøre. Den anden søndag i december lå derfor 118 millioner kroner - eller 17,2 procent - under den tilsvarende søndag i december i 2011.

LÆS OGSÅ: Snestorm blev dyr for detailhandlen

30. november hiver op i statistikken

- Dankort-forbrugstallene for perioden fra fredag den 30. november til søndag den 9. december viser, at dagsforbruget på Dankort stiger, når vi nærmer os december. Fredag den 30. november var den dag i perioden, hvor danskerne var mest flittige til at bruge deres Dankort. Her blev Dankortet brugt til køb af varer for 1.345 millioner kroner, skriver Nets.

Det er en stigning på 13,1 procent i forhold til samme dag i 2011.
 

LÆS OGSÅ: Vild novemberslutspurt for dankortterminalerne

- Dankortomsætningen ligger i december måned typisk 25 procent over, hvad den gør i andre måneder på året. Til gengæld ligger det i januar typisk 15 pct. under en typisk måned på året. Der er derfor ingen tvivl om, at julesalget er vigtigt for den danske detailhandel - herunder ikke mindst stormagasiner, legetøjbutikker, tøj- og lingeriforretninger, elektronik- og smykkeforretninger - som henter en stor del af årets omsætning i december, skriver Lone Kjærgaard.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD