Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Historien om en international søstersucces

Foto: Søstrene Grene



Historien bag navnet

- Det er to søstre, der har startet kæden, min mor og hendes søster. Rollemodellerne til Anna og Clara blev dog taget fra min mors ugifte fastre, som arbejdede i min morfars firma i Skjern (Chr. C. Grene). De havde to forskellige personligheder. Den lidt stramtandede Clara som var god til at forhandle aftaler på plads og den kreative Anna med sans for farver og tidens tendenser, fortæller adm. direktør Mikkel Grene om baggrunden for navnet Søstrene Grene.

Wednesday den 28 August 2013 kl. 08:21 af: Freja Thorbech

En særlig søsterkultur og en unik oplevelse er nogle af ingredienserne bag en dansk familiesucces, der fylder 40 år i dag. Læs historien her.

Historien om dagens 40 års jubilar tager sin begyndelse i et tidligere konditori på en svært tilgængelig 1. sal i Aarhus. Her startede to søstre i 1973 en virksomhed, der med årene skulle blive et velkendt og yndet udflugtsmål for danskerne. Søstrene Grene hed butikken, der i dag er vokset til en international kæde med 58 butikker.

I dag er det anden generation af familien Grene, der driver virksomheden. Brødrene Cresten og Mikkel Grene overtog efter forældrene i 2003, og siden sidste år er det sidstnævnte, der har siddet i direktørstolen.

Og familien har betydet og betyder stadig meget for virksomheden, som den ser ud i dag.

- Det betyder at det er lettere at holde fast i de særlige værdier og den særlige kultur, vi har i Søstrene Grene. Man har nogle andre og stærkere relationer til hinanden og en helt anden tillid. Det gør, at man kan holde fast i virksomhedens særlige ånd, siger Mikkel Grene til detailfolk.dk.

Han fortæller, at det er en ånd, man kalder for søsterånden, som er karakteriseret ved man har nogle tætte bånd, at man bakker hinanden op og har stor gensidig respekt.

- Det er noget, vi gør meget ud af i hele virksomheden – ikke bare på hovedkontoret, men også ude i butikkerne, forklarer Mikkel Grene.

Franchisetagere skal være forelsket i konceptet

Det stiller også nogle helt særlige krav til de franchisetagere, som driver de fleste af kædens butikker.

- Vi gør meget ud af at fortælle om søsterånden, når vi rekrutterer franchisetagere. Vi rekrutterer kun dem, der kan genkende sig selv i den, så vi er sikre på, at den kan leve videre alle steder.

Franchisetagerne skal forelske sig i konceptet, kan man sige. Det er vores garanti for, at de også passer godt på butikken efterfølgende, siger Mikkel Grene.

Selv har han med undtagelse af et halvt år, arbejdet i virksomheden lige siden han gik ud af skolen. Og også det, mener han, har en stor betydning.

- Det er vigtigt, at jeg har et godt kendskab til konceptet og til butikken. Jeg sidder langt væk fra butikkerne nu, men jeg tror, at det betyder meget, at jeg har en god føling med, hvad der sker derude. Samtidig forstår jeg, hvad franchisetagerne og de butiksansatte står med af udfordringer, siger Mikkel Grene og fortæller, at størstedelen af familien Grene på et tidspunkt har været inde over virksomheden på den eller den anden måde.

Strøget blev startskuddet

I mange år var kun den ene butik i Aarhus, hvorfra de mange billige varer blev solgt. I 1989 startede man dog franchisekonceptet op, og åbnede to nye butikker i Aalborg og Herning. Vendepunktet for søstrenes butikskæde kom dog i 1992, hvor man åbnede en butik på Strøget i København.

- Da vi åbnede på Strøget, blev vi verdenskendte i Danmark, om man så kan sige. Der begyndte der at ske en masse, og der blev en helt anden opmærksomhed omkring konceptet. Der var en del skriverier i pressen, og der var rigtig mange, der viste stor interesse for at ville åbne Søstrene Grene butikker, fortæller Mikkel Grene.

I 2005 tog kæden endnu et stort skridt, da man åbnede de første butikker i udlandet i henholdsvis Island og Norge.

Spørger man Mikkel Grene om hemmeligheden bag søstrenes succes, er han ikke i tvivl om, at det er den helt særlige oplevelse, som kæden giver sine kunder, der spiller ind.

- Det er en anden oplevelse at komme i en Søstrene Grene butik, og vi gør også meget for at skabe en unik oplevelse. Kunderne kommer lige så ofte for at se, hvad der sker i butikken, og hvad vi nu har fundet på, som de kommer for at købe en konkret vare, siger han og roser samtidig kædens indkøbere og designere.

- Det er bestemt ikke nok at være billig i dag, man skal også have nogle flotte produkter, siger han.

Derudover mener han også, at det er vigtigt, at kæden har fastholdt en række ting tilbage fra starten i 1973. Man siger fortsat ”De” til kunderne, og et skilt i indgangen oplyser om, at man kun skal købe, hvad man har brug for.

- Det er også vigtigt for os, at kunderne synes, at det er en god oplevelse at komme i butikken. De skal ikke købe noget hos os, som de ikke har brug for, forklarer Mikkel Grene og understreger, at man dog har udviklet konceptet på andre punkter for at følge med tiden.

Vil man opleve en Søstrene Grene butik som den første så ud i 1973, indretter kæden afdelinger i flere af sine butikker efter den gamle model i anledning af jubilæet. Også reklamer fra dengang kan man stifte bekendtskab med i en særlig jubilæumskampagne, som kommer i flere aviser i de kommende uger. Og så benytter Søstrene Grene derudover lejligheden til at åbne to helt nye butikker i Rødovre Centrum og Malmø.

LÆS OGSÅ: Dansk familiekæde varsler massiv udvidelse



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD