Forsker slår et slag for kassedamers ret til at være sure
Det er ok, når kassedamen ikke smiler til kunderne, slår en forsker fast, efter en debattør har kritiseret de danske servicemedarbejderes attitude.
Det er helt i orden, når der ikke altid er et smil på læben hos medarbejderen bag kassen i det lokale supermarked.
Det mener adjunkt ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet Merete Monrad, skriver Avisen.dk.
Hun vil gerne slå et slag for kassedamens ret til at være sur, efter debattøren Julius Rechendorff har skrevet et indlæg i Politiken, hvor han opfordrer kasseassistenterne til enten at smile og udøve service eller at sige deres job op.
Merete Monrad siger til Avisen.dk, at der i servicesektoren mangler anerkendelse af, hvor meget det kræver at vise følelsesmæssig omsorg. Og selvom medarbejderne gør en ekstra indsats, afspejles det ikke i deres løn.
Hos HK Handel siger arbejdsmiljøkonsulent Merete Hansen til Avisen.dk, at kunderne bør vende det kritiske blik mod dem selv i stedet for mod kassedamen. Tonen er blevet hårdere i supermarkedskøerne, understreger hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
En af Holch Povlsens forretninger overtager modeplatform
Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer
Rema 1000 sætter flere varer med kendt mærkning på hylderne
Friske millioner skal gavne genbrugsplatform i Danmark
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
En af Holch Povlsens forretninger overtager modeplatform
Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer
Rema 1000 sætter flere varer med kendt mærkning på hylderne
Friske millioner skal gavne genbrugsplatform i Danmark
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops