Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

E-handel: Nye regler for betalinger

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 24 June 2014 kl. 13:46 af: Newspaq

Forbrugerombudsmanden har lanceret nye retningslinjer, der regulerer netbutikkernes håndtering af kundernes betalinger.

Nu skal det være lettere for forbrugerne at få et overblik over, hvad der bliver hævet fra deres konto, når de betaler med betalingskort eller deres mobiltelefon over nettet.

Derfor har Forbrugerombudsmanden lanceret en række nye retningslinjer på området.

Blandt andet skal forbrugeren varsles ved tilbagevendende betalinger, hvilket for eksempel kan være en form for abonnement.

- Hvis der trækkes andet end det faste beløb, eller betalingsdatoen ændrer sig, så skal det meldes til kunden mindst otte dage før, betalingen sker, forklarer chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Søren Iversen og fortsætter:

- Et eksempel kan være, hvis man betaler 100 kroner om måneden for et fitness abonnement. Så skal det ikke varsles, men hvis der er ekstra betalinger, fordi man ikke er mødt op på et hold, eller hvis man har købt sodavand over sit fitness kort, så skal det meldes til kunden, så vedkommende kan tjekke beløbet.

Når der bliver sendt en varsling ud, betyder det, at kunden har otte dage til at standse betalingen, eller 14 dage fra den er sket, til at få den tilbageført.

Urimeligt, hvis varen skal betales før modtagelse

I fremtiden vil det også som udgangspunkt være urimelige vilkår, hvis der skal betales, før varen er modtaget, medmindre der er en saglig eller rimelig grund til det.

- Vi har endnu ikke taget stilling til, hvad det kan være. Men man kan jo se på tilfælde, hvor der skal laves noget specielt til forbrugeren - så er der tradition for, at der kan fortages en forudbetaling. Der er også brancher, hvor det er kutyme at betale forud i mange år - der kan man også fortsætte.

- Men vi har med vilje ikke gjort op med, hvad der er en saglig og rimelig grund. Det må man finde ud af med de erhvervsdrivende. Hvis de er i tvivl, så må de spørge os, siger Søren Iversen.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2014 på nær varslingsreglerne for tilbagevendende betalinger, som først træder i kraft 1. januar 2015.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Nyt samarbejde giver butikker nye muligheder for betaling



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD