Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Detailhandlen lever ikke op til generations Y's forventninger

Foto: detailfolk.dk



Friday den 8 November 2013 kl. 11:21 af: Freja Thorbech

De danske detailister skal gøre en indsats, hvis de vil leve op til den købestærke og krævende generation Y's forventninger.

De danske detailister skal stramme sig an, hvis de skal leve op til forventninger fra den såkaldte generation Y, der består af de 15-33-årige forbrugere, der er opflasket i den digitale tidsalder. 

Under en fjerdel af generationen, der består af 1,2 millioner forbrugere, synes, at de danske butikker er gode til at give dem oplevelser, ligesom kun en fjerdedel føler, at butikspersonalet er velinformeret om produkter, tilbud og services. Samtidig føler mange, at der sagtens kunne være en større sammenhæng mellem butikkernes on- og offline kanaler.

Det viser en forbrugeranalyse, som Retail Institute Scandinavia har lavet om generation Y.

Konsulenthuset præsenterede hovedpointerne fra analysen til en konference på kunstmuseet Arken og her var budskabet, at detailister med fordel kan kigge i retning af generation Y og gøre en indsats.

- Generation Y indretter sig ikke efter detailhandlen, detailhandlen er nødt til at indrette sig efter dem, sagde Client Director hos Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, fra scenen på Arken.

Og der er fordele at hente ved at indrette sig efter de krævende forbrugere.

- De har et kæmpe forbrug, så der er masser af penge at hente, sagde Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Der ligger guld gemt i generation Y

Giv dem kontrol

Generation Y er en generation, der er kendetegnet ved et stort behov for kontrol. Og netop det kan man med fordel give dem som brand eller detailhandler, slog Dorte Wimmer fast. Hun eksemplificerede med den danske chokoladeproducent Simply Chocolate, der er god til at spørge sine kunder til råds på Facebook og på den måde give dem en følelse af kontrol.

Og netop Facebook er en oplagt kommunikationskanal til generation Y. Hele 90,6 procent bruger Facebook, og 62 procent logger på det sociale medie flere gange om dagen.

- De er ikke trætte af budskaber fra brands og butikker, så længe det er relevant, sagde Dorte Wimmer.

I analysen svarer over halvdelen, at de følger et brand på Facebook for at få nyheder, for at opnå tilbud og rabat og for at få adgang til eksklusivt indhold. Noget de danske brands og detailhandlere med fordel kan udnytte, slog Dorte Wimmer fast.

De fysiske butikker er ikke fortid

Hun lagde stor vægt på, at selvom generation Y er en generation, der har fået det digitale ind med modermælken, så vil de stadig gerne handle i de fysiske butikker. 49,9 procent foretrækker en kombination af on- og offline handel.

- De vil gerne have begge dele og vægter det bedste fra begge verdner. De vil gerne se, føle og røre i butikken og samtidig have den convinience, der følger med handel på nettet, sagde Dorte Wimmer.

Her fremhævede hun click & collect-løsninger, hvor man kan bestille varer på nettet for derefter at hente dem i butikken som en god løsning, der vil tilfredsstille særligt de kvindelige medlemmer af generation Y.

- Og så er der også en oplagt mulighed for mersalg, når de kommer ned i butikken efter deres varer, sagde Dorte Wimmer. Hun fortalte også, at generation Y går efter convinience, fordi de føler, at de aldrig har haft mere travlt, end de har netop nu. De opfatter heller ikke online og offline som to separate størrelser, og det bør detailhandlen heller ikke gøre, forklarede Dorte Wimmer.

- Det dur ikke, hvis man ikke tænker på tværs som detailhandler, sagde hun.

Vil gerne gøre en god handel

Generation Y er også en generation, der lægger stor vægt på at gøre en god handel.

- De er snusfornuftige og vil gerne gøre en god handel, men det handler ikke kun om pris, de vil have "value for money," forklarede Dorte Wimmer.

71,5 procent forbinder afslapning og hygge med en god butiksoplevelse, 71,2 procent nævner personlig service, mens 67,2 procent forbinder oplevelser med en god shoppingoplevelse.

- Sørg for at sælge dem hele oplevelsen, sagde Dorte Wimmer til de godt 100 fremmødte på Arken.

LÆS OGSÅ: Hvordan kan detailhandlen fange de digitale forbrugere?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD