Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Detailbranchen efteruddanner på trods af krisen

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Er der nok fokus på efteruddannelse i detailbranchen?

Ja, jeg får nok tilbud om efteruddannelse
 
Nej, jeg savner flere muligheder for at blive opkvalificeret
 
Onsdag den 20 juni 2012 kl. 06:40 af: Freja Thorbech

Kurser i salgstræning, kundepleje, produktviden og ledelse. Ansatte i detailbranchen får rigelig af efteruddannelse på trods af krisen.

I maj skrev detailfolk.dk og en række medier ellers, at halvdelen af danskerne ikke får den efteruddannelse, de har krav på. I detailbranchen ser mønstret dog ud til at være et andet. I hvert fald melder flere arbejdsgivere, at mængden af efteruddannelse er den samme nu, som den har været de seneste år.

I en rundringning som detailfolk.dk har lavet til en række virksomheder, svarer de fleste, at de bruger lige så mange penge på efteruddannelse, som de altid har gjort.

Hos det familieejede Paw Sko forklarer adm. direktør Jan Wentzel til detailfolk.dk, at niveauet af efteruddannelser ikke har ændret sig på trods af krisen.

- Når der er behov i de enkelte butikker, så efteruddanner vi, siger han og forklarer, at det især er salgstræningskurser, Paw Sko sender medarbejderne på.

Samme melding lyder fra supermarkedskæden Fakta.

- Vi satser lige så meget på efteruddannelse, som vi hele tiden har gjort, siger HR-chef Jens Romundstad til detailfolk.dk

International kæde har eget universitet

Også hos den store danske møbelkæde BoConcept forklarer PR-ansvarlig Mai-Britt Risvig Flyvholm, at efteruddannelse bliver prioriteret lige så højt nu som tidligere.

Kæden har sit eget ’BoConcept University’, hvor medarbejdere fra hele verden kan komme på efteruddannelse.

I Danmark, hvor BoConcept selv ejer en lang række af butikkerne, bliver uddannelserne tilbudt til alle. I udlandet bliver de fleste butikker drevet af franchisetagere, og her er det op til den enkelte butiksejer, om han vil sende sit personale på efteruddannelse.

- Men de fleste gør det, siger Mai-Britt Risvig Flyvholm til detailfolk.dk. og understreger, at det for BoConcept er vigtigt, at deres kunder oplever en unik shopping-oplevelse, hvilket i høj grad også inkluderer personalets ekspertise og service.

Hun afviser, at krisen skulle give anledning til at skære i efteruddannelserne.

- Tværtimod. Det er jo netop i krisetider, der kan være brug for efteruddannelse. Vi forsøger i stedet at minimere vores omkostninger på andre måder. Det kan eksempelvis være ved at sammenlægge nogle kurser eller ved at lade vores coaches tage ud til butikkerne, i stedet for at de skal komme her.

Også hos isenkræmmerkæden Kop og Kande har man valgt at ændre uddannelserne i stedet for at skære i dem.

- Vi bruger de samme penge, hvis ikke flere, men uddannelserne har ændret karakter. Det kan være svært at trække medarbejdere ud af butikkerne, så vi bruger butikkerne som base og samler medarbejderne der til efteruddannelser efter arbejdstid, siger adm. direktør Peter Rønn.

Færre medarbejdere betyder færre kurser

Hos Matas er situationen en anden. Her forklarer HR-direktør Henrik Dybdahl, at materialistkæden har skåret i mængden af efteruddannelser i løbet af de sidste par år. Han forklarer, at nedskæringerne skyldes omlægningerne i AMU/VEU systemet og den generelle krise i Danmark.

- Den store fokusering på omkostninger har betydet, at vi er blevet lidt færre medarbejdere på hverdagene, hvor kursusaktiviteterne typisk afholdes. Derfor er der færre, der deltager på kurserne, idet vi først og fremmest prioriterer kundebetjening, siger Henrik Dybdahl til detailfolk.dk.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD