Det nye Biva vil være størst i Skandinavien
Om fem år vil Biva være den største online møbelhandler i Skandinavien. Den adm. direktør fortæller her, hvilke planer den genopståede møbelkæde har for fremtiden.
Ambitionerne fejler ikke noget hos den adm. direktør i det nye Biva Jesper Jørgensen.
- Visionen for firmaet er at blive Skandinaviens største online møbelhandel. Og det skal vi gerne inden for fem år, siger han til detailfolk.dk.
Det vil møbelbutikken - der er genopstået efter en konkurs sidste sommer - blandt andet gøre ved, at have en brugervenlig hjemmeside og mobilløsninger, der giver mulighed for, at man nemt kan shoppe på mobil og tablet. Og så vil man holde fast i de billige priser, som Biva altid har været kendt for.
- Jeg er ret sikker på, at kombinerer man den bedst tænkelige it-platform med de rigtige varer og de rigtige priser, så vinder man i den sidste ende, siger Jesper Jørgensen.
Han og medstifter Rune Furbo har selv finansieret opstarten af det nye Biva, men uden at ville uddybe det yderligere fortæller Jesper Jørgensen, at der står investorer klar med kapital i kulissen, når Biva trykker på ekspansionsspeederen.
Og indtil videre er det kun gået fremad siden opstarten i sommers, fortæller Jesper Jørgensen og sætter nogle overordnede tal på udviklingen.
- Vi er måned for måned steget omkring 30 procent i omsætning, siden vi startede, og i oktober havde vi lidt over 130.000 besøgende på vores hjemmeside, siger han.
Tidligere butikschefer gik sammen
Jesper Jørgensen er tidligere butikschef i Biva. Det samme er makkeren Rune Furbo, der i dag er salgs- og marketingdirektør i det nye Biva.
De to gik efter Biva Tæppelands fælles konkurs i sommeren 2013 sammen om at genskabe en moderne version af det Biva, som de havde været så glade for.
- Både Rune og jeg elsker møbler og elsker Biva. Vi havde begge været der i mange år, så det lå til højrebenet at tænke den vej. Vi var meget engagerede i det tidligere Biva og blandede os i alt, hvad vi kunne komme til og har set en masse ting, som blev gjort forkert. Derfor mente vi også, at vi havde ballasten til at gøre det rigtigt, forklarer Jesper Jørgensen til detailfolk.dk om baggrunde for den beslutning, som de to tidligere butikschefer tog den sommer.
I første omgang lykkedes det dem ikke at få rettighederne til Biva-brandet. Derfor gik de i gang med at starte en helt ny online møbelbutik op fra bunden. Til sidst lykkedes det alligevel at blive enige med dem, der havde rettighederne til det navn, som de fleste danskerne kender og har en holdning til. Derfor gik det nye Biva i luften som en ren onlinebutik i sommers.
Dårlig pr er bedre end ingen pr
Umiddelbart virker det måske ikke som den bedste idé at overtage et brand, som bliver forbundet med en konkurs og samtidig har en lidt negativ klang.
- 98 procent af danskerne kender Biva. Du behøver ikke sige Biva Møbler, du kan bare sige Biva, så ved folk godt, hvad det er. Det er så stærkt. Og så kan det godt være, at der er en masse dårlig image forbundet med det, men det er trods alt stærkere end slet ikke at være kendt, forklarer Jesper Jørgensen.
Han fremhæver, at Biva-kæden gennem årene har postet mange hundrede millioner i at opbygge brandet. Blandt andet gennem reklamefilmene med Biva-stifter Henry Johansens datter Mille, der sluttede hver film af ved at pege direkte mod kameraet og sige ”Vi ses i Biva”. Syv år i træk blev reklamefilmene kåret som Danmarks dårligste.
- Det kan godt være, at Biva vandt prisen syv år i træk, men der er ikke den dansker, der ikke ved, hvad det betyder, når du laver fingeren, og så er vi tilbage ved, at dårlig pr er bedre end ingen pr, siger Jesper Jørgensen.
Forskellen på det nye og det gamle Biva
Men hvor er det så, at det nye Biva adskiller sig fra det gamle – udover den åbenlyse forskel, der ligger i kun at drive det nye Biva som onlinehandel? Her mener Jesper Jørgensen blandt andet, at sortimentet spiller en stor rolle.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Overtagelse af konkurrerende kæde fordobler næsten toplinjen
Stort indsatsområde i Jysk når forbi milliarden
Vil udfordre fastfoodkæder og tankstationer med nyt koncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops