DE: Butikker skal have bedre mulighed for at opdage identitetstyve
Dansk Erhvervs forslag til indsatsområder
1. Undersøgelse af problemets omfang og metoder
Der er brug for at identificere omfanget af identitetstyverier og de metoder som anvendes.
2. Stjålne ID-kort skal kunne spærres i CPR-registret
I dag opfordres personer, der har været udsat for identitetstyveri, til at henvende sig til deres kommune for at så registreret det i CPR-registret. Rådet kan blandt andet findes på borger.dk og på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Problemet er, at kommunerne reelt ikke kan foretage en sådan registrering.
3. Adgang til oversigt over stjålne ID-kort
Det skal ikke kun være muligt at registrere personlige ID-kort stjålet – butikkerne skal også have adgang til at kunne se det, når de kontrollerer kunden identitet i CPR-registret.
4. Mere sikre ID-kort der ikke er så lette at forfalske
Danske kørekort er lette at forfalske og det nyder svindlere godt af. Der bør indføres et billede ID kort med chip og biometriske oplysninger (som fingeraftryk) og irisgenkendelse, som ikke kan forfalskes. I Sverige og et stort antal andre lande, har de sådanne ID-kort.
5. Adgang til oversigt over spærrede betalingskort
Butikkerne skal med det samme have at vide, om et kreditkort er stjålet eller spærret. I dag kan der gå op til en uge før kortudstederne giver informationerne videre til butikkerne. I det tidsrum kan kortet misbruges og butikkerne hæfter for misbruget.
6. Registrere sig selv i RKI og Kreditstatus
Hvis en forbruger har fået stjålet sine kort og frygter misbrug, skal de selv kunne registrere sig i RKI og KreditStatus således, at der ikke må optages nye lån i deres navn.
7. Netbutikker: Skærpede krav til aflevering af pakker
Netbutikker har ikke den fysisk kontakt til kunderne og kan se om billedet på ID-kortet passer med personen. Netbutikkerne må derfor stole på, at den adresse, der fremgår af CPR-registret er korrekt. Men her har der været eksempler på, at fremmede har taget imod pakkerne ude foran hoveddøren. Der bør derfor undersøges, om der kan stilles skrappere krav til aflevering af pakker.
8. Øget fokus fra politiets side
Der er behov for at politiet prioriteret denne type kriminalitet.
9. Butikkerne skal have mulighed for at tjekke identitet hos udenlandske kunder
Det er svært for danske butikker at tjekke identiteten hos udenlandske kunder, ikke mindst ved nethandel. Den danske regering og EU ønsker at fordoble den grænseoverskridende e-handel og her er der brug for at give butikkerne adgang til nogle systemer, så de kan sikre sig mod svindel.
10. Mulighed for at få nyt CPR-nummer
Regeringen har fremsat et lovforslag, der giver mulighed for at få et nyt CPR-nummer, hvis man har været udsat for identitetstyveri. Dansk Erhverv støtter, at borgerne får den mulighed. Det er dog et meget drastisk skridt for den enkelte, og først aktuelt når skaden er sket. Vi ser derfor hellere, at man forebygger.
Adgang til oplysninger om stjålne og spærrede ID- og kreditkort. Det mener Dansk Erhverv er nogle af de initiativer, der kan forebygge identitetstyverier.
Er kunden nu også den, som vedkommende udgiver sig for at være?
Det spørgsmål skal blive lettere for de danske butikker at besvare. Det mener Dansk Erhverv, der derfor fremhæver ti områder, hvor der kan gøres en indsats mod identitetstyveri.
Erhvervsorganisationens forslag kommer efter, at TV Avisen i går kunne fortælle om et stigende problem med identitetstyverier. Det er noget, der ikke bare rammer forbrugerne, men også butikker, der i sidste ende kommer til at stå med regningen, hvis svindlen lykkes.
- Der er findes ikke én let løsning på problemet med identitetstyveri. Der er brug for en indsats fra flere parter. Vi mener, at man skal fokusere på forebyggende initiativer og ikke vente på, at forbrydelsen er sket og fokusere på det opklarende arbejde, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv.
Butikker skal have adgang til informationer
Et par af de forebyggende initiativer skal give butikkerne mulighed for at tjekke op på, om identifikationskort og betalingskort er blevet meldt stjålet.
- På den korte bane ville det hjælpe meget, hvis butikkerne kunne se, om et pas, kørekort eller sygesikringskort var stjålet. Det ville også hjælpe, hvis de med de blev informeret med det samme, når et betalingskort var spærret. I dag kan det tage til en uge, og i den tid kan kortet blive misbrugt og butikkerne hænger på regningen, siger Lone Rasmussen.
Dansk Erhverv understreger, at butikkerne allerede i dag gør en stor indsats i forsøget på at sikre sig, at kunderne er dem, de giver sig ud for at være. Mange butikker har en række procedurer, som de gennemgår, inden de eksempelvis giver forbrugslån. De beder om at se billede-ID (pas, kørekort eller opholdstilladelse) og en eventuel lønseddel. Derudover skal kunden ofte vise yderligere ID og i nogle tilfælde skal de svare på kontrolspørgsmål. Når det gælder kreditvurdering tjekker butikkerne om forbrugerne er registreret hos RKI eller Kredit Status.
Problemet med køb af varer eller optagelse af lån i andre personers navne er ikke er stort i antal, viser de tilbagemeldinger, som Dansk Erhvervs får fra sine medlemmer. Men nogle af svindlerne er meget professionelle og har held med at svindle for store beløb, lyder meldingerne.
Se alle Dansk Erhvervs forslag til indsatsområder i faktaboksen.
LÆS OGSÅ: Ny butiksforsikring på banen mod kreditkortmisbrug
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops