Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Danske netbutikker er ikke mobilklar til ny Google-ændring

Foto: detailfolk.dk



Onsdag den 22 april 2015 kl. 06:00 af: Freja Thorbech

Mange danske netbutikker er ikke klar til Googles ændrede søge-algoritme. Få et par gode råd til, hvordan din butik bliver klar, her.

Tirsdag lancerede Google en ny algoritme for søgninger via mobilen.

Den skal gøre det nemmere og mere overskueligt for brugerne, når de googler via mobilen. Søgemaskinegiganten vil derfor favorisere websider og netbutikker, der er optimeret til at blive vist på en mobiltelefon.

En ny undersøgelse fra PriceRunner blandt de 200 største netbutikker i Danmark viser, at godt halvdelen af butikkerne ikke er klar til den nye søgealgoritme.

- Det er overraskende, at kun 56 procent af butikkerne er mobilklar. Det betyder, at 44 procent af online butikkerne fra og med i dag bliver sværere for forbrugerne at finde på nettet, når der googles, siger PriceRunners direktør Martin Andersen i en kommentar til tallene.

Han mener, at det er skræmmende, at så mange butikker ikke er optimeret til mobiltelefon.

- De risikerer, at blive glemt af forbrugerne og miste omsætning, når de ikke længere dukker op i søgeresultaterne, når der søges via mobiltelefonen, siger Martin Andersen.

Få styr på det tekniske

Men hvad gør, hvis man som netbutik endnu ikke har helt styr på, hvilke konsekvenser Googles ændrede algoritme får for ens butik?

Detailfolk.dk har talt med partner i det digitale effektbureau youneed:us, Peter Schjødt, der her giver et par konkrete råd til, hvad man skal være opmærksom på.

- Der er først og fremmest nogle tekniske ting, du skal have styr på i forhold til dit site. Et: at det er optimeret til mobilen. To: at man bruger de rigtige skriftsstørrelser. Tre: at man sikrer, at menuknapperne sidder rigtigt, så man kan trykke på dem og ikke rammer ved siden, forklarer Peter Schjødt.

Han henviser til, at Google har lavet et site, hvor man kan teste sin egen mobilvenlighed.

Husk at tænke i adfærd

Men det er ikke nok bare at skifte over til et responsivt design, hvor sitet tilpasser sig det device, man logger ind fra, mener Peter Schjødt. Han slår på, at man i langt højere grad bør tænke i adfærd, når man opbygger et mobilsite.

- Man skal tænke i, hvad det er, brugerne kommer efter på mobilen. For i langt de fleste tilfælde er vi meget mere konkret søgende, når vi tager mobilen op af lommen, end hvis vi sidder på en desktop. Jeg plejer at sige, at responsive design tilpasser sig det device, man sidder på, men det tilpasser sig ikke den adfærd, man har på de enkelte devices, siger Peter Schjødt.

Han eksemplificerer med Movias kommende, nye digitale platform, som youneed:us har været med til at lave strategien for. 

- Går man som bruger ind på Movia fra en desktop, kan der være mange ting, man vil læse om. Tager man sin mobil frem og klikker ind forbi Movia, så er sandsynligheden for, at man skal med bussen ret stor. Derfor bør man skræddersy sit design på mobilen, så det første der møder en, er de fem nærmeste buslinjer, forklarer han.

Gør man ikke det, kan brugeren risikere at skulle scrolle langt ned på siden for at finde lige præcis det, de leder efter. Peter Schjødt understreger, at man ikke skal fjerne content fra sitet. 

- Man skal bare prioritere i sit content, så man gør det nemt for brugerne at finde, siger han til detailfolk.dk.

Se en uddybende forklaring fra Peter Schjødt i videobloggen nedenfor.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks mest prispopulære netbutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD