Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Byggemarkedskæde politianmeldt

Foto: detailfolk.dk



Friday den 26 June 2015 kl. 06:20

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt jem & fix og givet kæden en bøde for mangelfulde prisoplysninger. Den er ude af proportioner, mener salgs- og indkøbsdirektøren.

Mangelfulde prisoplysninger på et drivhus koster nu jem & fix en bøde på 75.000 kroner og en politianmeldelse.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har politianmeldt byggemarkedkæden, fordi hun mener, at jem & fix i mere end fire år givet forbrugerne mangelfulde prisoplysninger på et drivhus.

Jem & fix reklamerede i perioden 2009 til april 2014 i flere husstandsomdelte reklameaviser med et drivhus til 1.995 kroner ekskl. leveringsomkostninger. Jem & fix undlod dog at oplyse om, at forbrugerne ud over selve prisen på drivhuset altid skulle betale 599 kroner i fragt, fordi drivhuset ikke kunne hentes i butikken.

- Det er efter min vurdering vildledende, når jem & fix ikke tydeligt oplyser forbrugerne om, at de skal betale en obligatorisk fragtpris, uanset om de selv henter drivhuset eller får det leveret. Det får drivhuset til at fremstå betydeligt billigere, end det egentlig er, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en udtalelse.

Små butikker skyld i sagen

Hos jem & fik har man taget sagen til efterretning, fortæller salgs- og indkøbsdirektør Claus Petersen.

- Vi har ikke været opmærksomme på nogle regler, der er på området. Og det må man så bare forholde sig til. Den er ikke længere, siger han til detailfolk.dk.

Kæden retter sig nu efter reglerne, og Claus Petersen fortæller, at sagen skyldes, at jem & fix har nogle forholdsvis små butikker, hvorfra man gerne vil sælge nogle store varer som eksempelvis det pågældende drivhus. Det har man dog ikke har plads til fysisk, og i stedet kan kunderne bestille det i butikken til levering derhjemme. Det koster 599 kroner. Og fordi det er en fast og ikke en differentieret pris, som jem og fix altså derfor godt kan oplyse om i sin markedsføring, er det et brud på reglerne ikke at gøre det.

Bøde ude af proportioner

Udover politianmeldelsen har jem & fix fået en bøde på 75.000 kroner, og størrelsen på bøden er ude af proportioner, mener Claus Petersen.

- Vi synes, at bøden er stor, når man ser på de andre bøder, der er delt ud i forhold til den her lov om prismarkedsføring, besparelser og førpriser. Det excellerer vi jo overhovedet ikke i. Og det er første gang, vi har en sag som denne, siger han.

Hos Forbrugerombudsmanden har man fastsat bødestørrelsen på baggrund af, at jem & fix har brudt reglerne igennem en årrække på mere end fire år. Og i en optimal verden, ville Claus Petersen da også ønske, at kæden kunne have rettet ind noget før.

- Forbrugerombudsmanden som institution har jo ikke til formål at sikre at detailhandlere og andre overholder lovgivningen. Den har til formål at beskytte kunderne. Det vil sige, at Forbrugerombudsmanden reagerer på kundehenvendelser, og det fortæller måske også lidt, når der er gået så lang tid, før der er en kunde, der har henvendt sig, siger Claus Petersen til detailfolk.dk.

Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen.

LÆS OGSÅ: Silvan betaler kæmpebøde for prisfejl



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD