Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Butiksindretning: Disse tendenser skal du holde øje med

Foto: Shopconcept



Fakta

Anne Bak Weibel fra Shopconcept giver her et par konkrete råd, som detailhandlere bør overveje, når de skal indrette butikken eller udtænkte et nyt koncept.

- Kend din kunde – forstå din kunde – tag kunden seriøst

- Overvej nøje din digitale integration – giver det mening for kunden – er det relevant?

- Tal til følelserne
 

Torsdag den 4 juni 2015 kl. 06:00 af: Freja Thorbech

Detailfolk.dk har fået en arkitekt til at give sit bud på, hvilke tendenser der lige nu præger detailbranchen og er værd at holde øje med.

Hvordan skal butikken se ud?

Det er tilbagevendende spørgsmål i detailbranchen, hvor det i takt med nethandlens større og større udbredelse bliver endnu mere vigtigt at friste forbrugerne med spændende og inspirerende butikker.

Detailfolk.dk har bedt Anne Bak Weibel, der er arkitekt og industriel designer hos indretningsvirksomheden Shopconcept om at give sit bud på hvilke tendenser hun ser lige nu i branchen.

Hun fremhæver først og fremmest cross- og omnichannel.

- Det er på alles læber, men i virkeligheden har vi kun taget de første spæde skridt i Danmark. Med cross- og omnichannel bliver digital integration en vigtig parameter i indretningen, siger Anne Bak Weibel.

Hun understreger dog, at der skal være en mening med eksempelvis at opsætte ipads i butikken.

- De digitale elementer skal være vedkommende og relevante, for at det giver mening for forbrugeren. Vi er ovre det stadie, hvor vi bliver begejstret alene af teknologien, siger hun og fremhæver, at også mange webshops i stigende grad åbner fysiske butikker eller showrooms for at gøre deres univers cross- og omnichannel.

Også dufte og lyde vil spiller en større og større rolle i detailbranchen.

- Dufte og lyde taler til din underbevidsthed. Det er to stærke parametre til at underbygge den visuelle oplevelse, forklarer Anne Bak Weibel.

Hun mener, at vi i Danmark fortsat er lidt tilbageholdende og konservative, når det kommer til aktivt at bruge dufte i butikken.

- Jeg tror det hænger sammen med, at vi primært kender det fra USA, som har en meget liberal holdning til at bruge dufte. Til det skandinaviske marked arbejdes der mere med dufte, som man kender det fra aromaterapi. Det bruges allerede i dag, men jeg tror vi vil se en stigning over de næste år, siger hun.

Butikken som et mødested

Også ideen om at gøre shopping lettere for kunderne, convenience, spiller mange steder ind i butiksindretningen.

- Især mænd ønsker en hurtig og let shopping oplevelse. Hvis du er i stand til at skabe det, så får du en loyal og tilfreds kunde.

Convenience kan f. eks. være en ”personal shopper” enten i form af en ekspedient eller en digital platform - eller begge dele, forklarer Anne Bak Weibel fra Shopconcept.

Hun fremhæver også de såkaldte community hubs. Det vil sige, butikken som møde- og opholdssted, hvor kunderne kan hænge ud, drikke kaffe, spille spil eller læse magasiner og bøger som en tendens. Hun fremhæver Apple som et godt eksempel.

- Apple var for mere end ti år siden en af de første til at lave butikker, der indbyder kunderne til at opholde sig længere tid i butikken, uden nødvendigvis at købe noget. Det er tankevækkende, når Apple Stores samtidig har ry for at være de butikker, både i USA og Europa, der tjener flest penge per kvadratmeter, siger Anne Bak Weibel.

I Apple Stores kan man få råd fra eksperter, deltage i seminarer og workshops eller bare holde en pause og bruge butikkens wi-fi.

- Apple er stadigvæk rigtig dygtige til det, men der er også kommet mange andre spændene koncepter, der gør det godt og jeg tror det er en tendens, der vil fortsætte i fremtiden, siger Shopconcepts arkitekt.

ARTIKLEN FORTSÆTTER PÅ NÆSTE SIDE>>


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD