Brancheformand: JYSK-overtagelse er godt for branchen
I brancheforeningen Danske Møbelhandlere er formanden glad for, at det er Lars Larsen, der overtager møbelkæderne ILVA og IDEmøbler.
Det er godt nyt for den danske møbelbranche, at det er Lars Larsen, der overtager møbelkæderne ILVA og IDEmøbler.
Sådan lyder meldingen fra formanden for Danske Møbelhandlere Thomas Hagerup, der indtil for nylig frygtede, at kapitalfonden Axcel ville sælge Ilva og IDEmøbler til en udenlandsk gigant.
Men forleden kom så meldingen om, at det er dynekongen, der overtager 80 procent af Iddesign, der er selskabet bag de to kæder.
LÆS OGSÅ: Detailgigant overtager ILVA og IDEmøbler
- En udenlandsk gigant kunne skabe uro. Lars Larsen er en dygtig mand, der har stor indsigt i at drive møbelforretning i Danmark. Det er godt for hele branchen, siger Thomas Hagerup til detailfolk.dk.
En presset branche
Den danske møbelbranche er en presset branche. Hos Danske Møbelhandlere kan man se på medlemstallet, at mange har det svært. Brancheforeningen havde over 200 medlemmer for et par år siden, men nu er medlemstallet dalet til 145.
- Mange i branchen har det svært. Omsætningen er dalet markant, mange er pressede og mange butikker er lukket, siger Thomas Hagerup.
Han forklarer, at det dalende medlemstal både skyldes lukkede butikker og økonomiske besparelser hos dem, der stadig kæmper.
- De fleste kapitalkæder herhjemme kører med underskud, siger han.
Der er dog kæder som JYSK og Bolia, der kan præsentere bedre regnskaber.
- De er også til stede i udlandet, og det giver nogle andre strenge at spille på, siger Thomas Hagerup og understreger, at han ikke ved, om det netop er derfor, de klarer sig godt.
Flere butikker skal lukke
Men hvad skal der så til for at vende udviklingen i branchen. Thomas Hagerup mener, at der er mange elementer, der spiller ind, men en ting er helt sikkert:
- Der er for mange møbelforretninger i forhold til markedspotentialet, siger han.
Han forklarer, at der i årene 2005-2007 lige før finanskrisen åbnede en masse nye møbelforretninger. Mange er lukket igen, men før at det igen kan blive fordelagtigt at være møbelhandler, skal flere dreje nøglen om.
- Det er den barske virkelighed, siger Thomas Hagerup til detailfolk.dk.
Han mener samtidig, at de tilbageværende forretninger med fordel kan forsøge at gøre mere ud af butikkerne.
- I en tid hvor flere har fundet ud af at købe varer på internettet, skal man give forbrugerne en god grund til at gå i butikken. Det skal være besværet værd for dem, siger han og forklarer, at det både kan ske ved en bedre service, mere rådgivning og ved at gøre turen i butikken til en særlig oplevelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter