Analyse: E-handlen fordobles i 2020
En ny fremskrivning fra Dansk Erhverv viser, at danskerne i 2020 vil lægge op mod 185 milliarder kroner i netbutikkernes kasser.
De danske forbrugere er glade for at klikke sig til varer online.
Fortsætter de med at lægge lige så mange varer på de virtuelle kassebånd, vil den danske e-handel i 2020 nå helt op på 185 milliarder kroner.
Det viser en ny analyse, som Dansk Erhverv har lavet.
Ifølge erhvervsorganisationens beregninger slog e-handlen i 2014 rekord og rundede samlet set 80 milliarder kroner.
I sin fremskrivning frem mod 2020 tager Dansk Erhverv udgangspunkt i en årlig vækstrate på 15 procent, og det er ikke usandsynligt, hvis man ser på de senere års udvikling, skriver organisationen i sin analyse.
Flere penge ryger til udenlandske butikker
En stigende dansk nethandel er dog ikke lutter lagkage. Danskerne lægger nemlig i stadig større grad deres penge i udenlandske netbutikker.
Hvis man regner med de samme vækstrater, vil e-grænsehandlen nå 46 milliarder kroner i 2020. Det vil sige mere end en fordobling i forhold til sidste år.
Det er ifølge Dansk Erhverv problematisk, fordi danske virksomheder allerede i dag går glip af omsætning og omkring 4.000 e-handelsarbejdspladser.
- Der er behov for et opgør med myten om, at detailhandlen er et hjemmemarkedserhverv. Detailhandlen er, i lighed med bl.a. industrien, særdeles konkurrenceudsat, hvilket e-handlen er et lysende eksempel på. Når danskerne vælger at e-handle i udlandet, sker det på bekostning af salg og servicearbejdspladser i både danske netbutikker og fysiske butikker, siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen, i en udtalelse.
Udfordring for de danske netbutikker
En særlig konkurrenceudfordring for de danske netbutikker er, at udenlandske netbutikker ikke altid afregner dansk moms, selvom de er forpligtet til det. Ifølge beregningerne fra Dansk Erhverv gik den danske statskasse glip af knap 1 milliarder kroner i momsprovenu i 2014.
- Derfor er det afgørende, at vi tager et opgør med det høje danske omkostningsniveau, så det bliver attraktivt for både danskere og udlændinge at e-handle i Danmark. På den måde kan det danske problem med en negativ e-handelsbalance blive vendt til en positiv e-handelsbalance, siger Marie Louise Thorstensen.
LÆS OGSÅ: Regeringen vil styrke kontrol med udenlandske netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter