Amazon truer Mærsks levebrød
Amazon vil sejle egne varer fra Kina. Detailgigantens udvikling truer Mærsks forretning så meget, at selskabet nu kommer med et modsvar.
Når en detailgigant som Amazon ændrer kurs, rammer det en lang række aktører på markedet. Det gælder blandt andet A.P. Møller-Mærks. Det skriver Børsen.
- Vi bør frygte disruption fra aktører som Amazon, siger topchef Søren Skou ifølge Børsen.
Han har på selskabets kapitalmarkedsdag i tirsdags igangsat flere initiativer, der skal imødekomme aktører såsom Amazon. Det betyder blandt andet, at Mærsk vil lægge alle fragtpriser ud online.
Amazons store planer
Ifølge Børsen går der rygter om, at Amazon har store planer for at udvide på shippingområdet. Amazon har blandt andet fået tilladelse til at sejle varer fra Kina, som er et kernemarked for Mærsk. På den måde skærer Amazon en mellemmand som Mærsk væk.
- Amazon kan vi allerede se bliver en spiller i en eller anden form. Mærsks svar er jo digitalisering, og her det lidt fluffy, hvad det kommer til at betyde, siger Marcus Bellander, analytiker hos Carnegie til Børsen.
Den 22. december vil Mærsk præsentere sit første konkrete modsvar til Amazons planer. Mærsk vil blandt andet fortælle om et pilotprojekt med den kinesiske internetgigant Alibaba. Et projekt, hvor Mærsk vil lægge alle rater og prissætninger åbent frem.
LÆS OGSÅ: Amazon åbner første teknologidrevne supermarked
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops