Stor forskel på netshopping rundt i landet
Selvom butikkerne ligger tættest i København, er det folk i hovedstaden, der køber flest dagligvarer på nettet, viser ny undersøgelse.
En ny undersøgelse fra Eniro Danmark afslører, at der er store forskelle på landsdelene, når det kommer til e-handel.
For eksempel er østjyder og fynboer dem, der klikker flest varer i den digitale indkøbskurv på mobilen modsat nordjyderne, der stadig sværger til computeren, når der skal handles på nettet.
Omvendt er nordjyderne den del af danskerne, der i størst grad foretrækker at købe produkter inden for pleje, sundhed og elektronik på nettet, mens dagligvarehandel på nettet er et udbredt københavnerfænomen, viser undersøgelsen fra Eniro Danmark.
LÆS OGSÅ: Fdih: Disse trends vil præge 2016
På landsplan er der over de senere år sket en stigning i andelen af danskerne, der bruger mobile enheder som tablet og smartphone til shopping på internettet, og i dag bruger henholdsvis 30 og 21 procent typisk tablet og mobil, når der skal købes ind digitalt.
Der er dog stor forskel på, hvor i landet udviklingen går stærkest. Mens blot 15 procent af nordjyderne af og til køber ind med mobilen, er det hele 24 procent af danskere bosat i Østjylland, der lægger varer i den digitale indkøbskurv med mobilen, og også fynboerne er godt med på mobilbølgen med 23 procent.
LÆS OGSÅ: Sådan kan butikker booste deres salg og synlighed
Her hitter dagligvarer på nettet
Forskellene er også tydelige, når man kigger på, hvad folk køber på nettet. I København og omegn har 24 procent købt dagligvarer på nettet, mod blot 12 procent i Nordjylland og 8 procent i Vestjylland.
Når der derimod er tale om produkter inden for pleje og sundhed, foretrækker 17 procent af nordjyderne at gøre indkøbene online, mod 13 procent af sønderjyderne og nordsjællænderne. Også når det gælder elektronik, foretrækker nordjyderne at gå på nettet. Her foretrækker 43 procent at gøre indkøbene i en internetbutik mod eksempelvis 31 procent af østjyderne.
LÆS OGSÅ: Markant dyrere pakkeforsendelser for netbutikker
- Man hører tit, at Danmark er et meget homogent samfund, men undersøgelsen viser, at vores forbrugsmønstre i hvert fald er mindre ens, end man måske kunne forestille sig. Der er stor forskel både på vores brug af mobile enheder, men altså også på, hvilke produkter vi typisk klikker i den digitale indkøbskurv, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef hos Eniro Danmark, i en skriftlig kommentar til undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Danske kunder har størst tillid til danske netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter