Danske kunder har størst tillid til danske netbutikker
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb på nettet er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark.
Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober 2015. I alt 2.049 personer har deltaget.
Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.
Kilde: Eniro Danmark
Tiltroen til danske internetbutikker er vigtig, når danske netbutikker skal kæmpe mod udenlandske giganter som for eksempel Amazon.
Mandag skrev vi her på detailfolk.dk artiklen ’Disse ting gør netkunder trygge’.
Nu oplyser Eniro Danmark, at en ny befolkningsundersøgelse viser, at mere end fire ud af fem danskere føler sig trygge ved at købe varer hos danske internetbutikker.
Således føler 82 procent af danskerne sig generelt trygge ved at handle i danske internetbutikker, mens blot 37 procent af danskerne generelt føler sig trygge ved at handle i udenlandske internetbutikker, viser undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb, som Eniro Danmark har foretaget for fjerde år i træk.
- Danskernes tiltro til de danske netbutikker er steget med syv procentpoint siden 2014, og denne positive udvikling er vigtig for Danmark. Tiltroen til de danske internetbutikker er nemlig et væsentligt konkurrenceparameter, når det danske erhvervsliv skal kæmpe mod udenlandske giganter som for eksempel Amazon og Asos, skriver Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, i en kommentar til undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Fdih om trends: Dét skal netbutikker være opmærksomme på
Returnering af varer
Den nye undersøgelse viser også, at når danske kunder køber varer fra udenlandske internetbutikker, er deres største bekymring, om varen kan returneres. Næsten hver anden dansker angiver, at de er nervøse for, at varer ikke kan sendes retur, hvis de er utilfredse med dem.
Derudover er misbrug af personfølsomme oplysninger og manglende levering af varer også faktorer, danskerne bekymrer sig om, når de netshopper i udenlandske butikker.
42 procent af danskerne er nervøse for, om tredjeparter kan finde og misbruge deres personlige oplysninger eller bankoplysninger, ligesom 41 procent er nervøse for, om de faktisk modtager de varer, de bestiller.
Glæde hos Fdih
At det stadig går den rigtige vej for danske netbutikker falder naturligvis i god jord hos Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel:
- Danske butikker skal fortsætte med at levere en super kundebetjening. Kunderne skal nemlig føle, at de får en særlig service, når de handler dansk.
- Samtidig skal Danmark prioritere digitale uddannelser, så vi får uddannet digitale købmænd i verdensklasse. Det sikrer internetbutikkerne adgang til kvalificeret og passioneret arbejdskraft, som kan skabe yderligere vækst og indtjening til danske internetbutikker, siger Niels Ralund, administrerende direktør hos Fdih.
LÆS OGSÅ: Danske netbutikker raser over ny EU-købelov
Fakta fra undersøgelsen:
- 82 procent af danskerne er generelt trygge ved at handle i danske internetbutikker. I 2014 var det tilsvarende tal 75 procent.
- 37 procent af danskerne er generelt trygge ved at handle i udenlandske internetbutikker
- Top tre over, hvad danskerne er nervøse for, når de køber varer fra en udenlandsk internetbutik:
- Jeg er nervøs for, at jeg ikke kan returnere varer, jeg er utilfreds med: 46%
- Jeg er nervøs for, om tredjeparter kan finde og misbruge mine personlige oplysninger eller bankoplysninger: 42%
- Jeg er nervøs for, om jeg modtager de varer, jeg bestiller: 41%
LÆS OGSÅ: Netbutikker betaler Trustpilot for at skjule anmeldelser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter