Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Dagens retail-ligning: VM = UX+UI IRL"

- Stine Grubbe, Rådgiver og Foredragsholder
Læs bloggen her

Fdih: Disse trends vil præge 2016

Niels Ralund er administrerende direktør i Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel




Mandag den 22 februar 2016 kl. 06:10 af: Søren Duran Duus - 3

Detailfolk.dk har fået Foreningen for Dansk Internethandel til at kigge i krystalkuglen – se seks interessante forudsigelser.

2016 bliver et år, hvor den danske detailhandel i stigende grad vil fokusere på kundens præmisser, hvor omnichannel for alvor slår igennem og året, hvor betalingsløsninger bliver mobile.

Sådan lyder tre vurderinger fra Niels Ralund, administrerende direktør i Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel.

I januar bad detailfolk.dk Henrik Meng, stifter af og administrerende direktør i konsulentvirksomheden Meng & Company, om at give sine bud på, hvilke fem tendenser der i stigende grad kommer til at indtage den danske detailhandel anno 2016.

LÆS MERE I: Detailekspert: Disse trends vil præge detailhandlen i 2016

Nu er turen nået til Fdih, hvor Niels Ralund også har kigget i krystalkuglen. Her følger Fdih-direktørens forudsigelser for trends, der vil præge 2016:

1) Handel på kundens præmisser:

I år vil vi se, at butikkerne satser endnu mere på at skabe oplevelser, der tager udgangspunkt i kundens behov. Butikkerne skal vide, hvad der tænder kunderne og skabe en relevant oplevelse ud fra det. Kunderne vil nemlig ikke have besvær. Det gælder betalingsløsninger, levering og andre processer. Det skal være nemt, og kunderne forventer, at teknologien kan sikre det.

2) Omnichannel bliver virkelighed:

Jeg er sikker på, at 2016 bliver året, hvor omnichannel går fra buzzword til virkelighed. Vi har set, at flere fysiske butikker åbner netbutikker og vice versa. Den udvikling vil buldre frem i et endnu højere tempo. De dygtige og succesfulde detailfolk bliver dem, der mestrer at være nærværende på alle platforme. Kunderne vil ikke mærke forskel på, hvor de handler. De vil have én butik med flere ind- og udgange.

3) Betalingsløsninger bliver mobile:

Fdihs e-handelsanalyse 2015 viser, at mobile betalingsløsninger er ved at få fat, og den udvikling kommer til at – undskyld udtrykket – sprænge banken allerede i år. Mobilepay er skoleeksemplet, som bruger eksisterende teknologi til at skabe en kæmpe succes, der baserer sig på at pakke kortbetalinger ind i software og lette kundens købsoplevelse.

LÆS OGSÅ: Fdih om trends: Dét skal netbutikker være opmærksomme på

4) Kunderne rykker på mobilen:

Flere og flere kunder benytter smartphones og tablets til at handle på nettet. I 2015 blev varerne i 34 procent af tilfældene undersøgt via mobile enheder, mens 25 procent blev købt. Det betyder, at du mister kunder, hvis din side ikke er responsiv og mobiloptimeret. Ganske enkelt. Butikkerne skal derfor sikre, at hjemmesiden og funktionerne fungerer i en app, eller som minimum er mobiloptimeret. Det bliver et must i år.

5) Sikkerhed og databrug:

Tryghed fylder altid meget, når vi snakker handel på nettet. I år kommer der øget fokus på, hvordan og hvornår kunderne skal give samtykke til databrug. Butikkerne skal melde helt klart ud omkring, hvad de gør, og hvad kunderne siger ja til – uden at det besværer kunden. Det bliver også vigtigt at sætte en dagsorden om, at dataindsamling bestemt ikke kun handler om overvågning. Netbutikkerne anvender det jo til at skabe en optimeret kunderejse.

6) De største og bedste løber med kunderne:

Store netbutikker som Amazon, Zalando og Asos kommer til at øge deres andel. De har ressourcerne til at skabe optimerede kundeoplevelser, stort udvalg og lave priser. Danskerne vil helst handle på danske sider, men de store udenlandske netbutikker er efterhånden så professionelle, at vi ikke kan se forskel. Det presser de danske netbutikker, men det pres kan og skal vi håndtere. Det kræver dog, at politikerne erkender, at vi skal uddanne digitale købmænd i verdensklasse, som kan sikre, at de danske netbutikker også på sigt kan klare sig i en benhård og international konkurrence, siger Niels Ralund, administrerende direktør i Fdih - Foreningen for Dansk Internethandel.

LÆS OGSÅ: Detailekspert: Flere døgnbutikker på vej



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (3) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Jørgen Bækgaard


25-02-2016 10:40

Jeg tænker også at googles ændring af annonceformer kommer til at spille en rolle især for mindre webshops. Det bliver ubetinget dyrere at annoncere, da alle højreside annoncer bliver/er blevet fjernet.

Mvh. Jørgen B.
www.kitchn.dk

 
Jørgen Bækgaard


25-02-2016 10:40

Jeg tænker også at googles ændring af annonceformer kommer til at spille en rolle især for mindre webshops. Det bliver ubetinget dyrere at annoncere, da alle højreside annoncer bliver/er blevet fjernet.

Mvh. Jørgen B.
www.kitchn.dk

 
Kent


28-04-2016 13:05

Tak for et rigtig spændende indlæg, Niels!

Det er rigtig inspirerende og relevant for os at læse om disse trends, som du ser dem. Det er især trends, der har kunden i fokus, hvilket har vist sig at skabe stor værdi. Jeg er helt enig med dig, at omnichannel boomer meget i dette år og det bliver rigtig spændende at se udviklingen på dette punkt!

Vh Kent, http://www.infosuite.dk

 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD