Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Always on – ja selvfølgelig!"

- Jens Thrane-Møller, Marketsquare
Læs bloggen her

Skuffer kunder: Bilka trækker et lidt for godt tilbud tilbage

Foto: detailfolk.dk



Torsdag den 19 oktober 2017 kl. 10:28 - Kilde: Ekstra Bladet - 1

En prisfejl på populære telefoner får nu Bilka til at annullere en række handler. Men Forbrugerrådet Tænk tvivler på beslutningen.

Et godt tilbud på en Iphone 8 på Bilkas hjemmeside fik flere kunder til at slå til. Men nu viser det sig, at de nok må se langt efter den nye telefon.

I stedet har de fået en mail fra Bilka, hvor handlen bliver annulleret. Telefonen skulle - ifølge butikken - være solgt for 6186 kroner, men havde ved en fejl fået et prisskilt på bare 4323 kroner. Det skriver Ekstra Bladet.

- Vi blev opmærksom på prisfejlen, da vi modtog uforholdsvis mange bestillinger på det netop berørte produkt. Prisen var imidlertid så urealistisk lav, at vi desværre er nødsaget til at annullere de bestillinger, vi har modtaget, skriver Bilka til sine kunder.

Men hos Forbrugerrådet tvivler man på den beslutning. Det er nemlig kun, hvis forbrugeren har handlet i ond tro, at butikken kan rulle handlen tilbage.

- Bilka har efter min opfattelse et meget svagt grundlag for sin konklusion. En pris på 4.323 kr. for en smartphone er jo ikke urealistisk, siger Jakob Steenstrup til Finans. Han er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

- Man kan ikke regne med, at alle kender de forskellige modeller af iPhones, og hvilket prisniveau man kan forvente af den konkrete model, fortsætter han.

Sure kunder

Som sagen udvikler sig, ser risikoen for en shitstorm af skuffede kunder ud til at stige. På Facebook har flere allerede givet deres syn på sagen til kende.

- Hvis Bilka fastholder at annullere ordrerne, så håber jeg, I bliver ad rettens vej tvunget til at udlevere telefonerne, skriver en bruger i et opslag på Bilkas Facebookside.

- Det er jer der har lavet fejlen, Så må i sgu også tage ansvar og sende varen til den pris, der har stået på jeres hjemmeside. Jeg kan heller ikke trække en handel tilbage, fordi jeg vil have flere penge for det, jeg sælger, skriver en anden.

Et lignende eksempel fra 2009 bliver desuden trukket frem flere steder. Her fik en mand  Forbrugerklagenævnets ord for, at han kunne købe en havetraktor til 899 kroner, selvom butikken hævdede, at den rigtige pris var 8.999 kroner.

LÆS OGSÅ: Ny udvikling i discountkrigen: Føtex sænker priserne

Læs hele artiklen på Ekstra Bladet


Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (1) har kommenteret



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

rabatkongen.dk


19-10-2017 12:13

Det skal blive spændende at se hvilken afgørelse der falder i denne sag. Spontalt virker det som om at man som forbruger kan gennemtvinge handler selv i sager hvor der åbenlyst er tale om forkert prissætning (procentuelt).
Omvendt findes der dom fra 80-erne hvor en forbruger har tabt sag blot fordi denne har dokumenteret en forkert pris gennem fotografering af vindue (inden denne ville gennemføre køb). Dommeren skønnede at kunden var i ond tro.

 

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD