Kritik: Supermarkeder smyger sig uden om tilbudsregler
Ved ikke at angive en før-pris kan supermarkeder køre med de samme tilbud i næsten et år. Det udvander normalprisen, lyder kritikken.
Danske supermarkedskæder kan være lige lovlig kreative med markedsføringen af deres slagtilbud, lyder kritikken fra Forbrugerombudsmanden. Det skriver Politiken.
Avisen kommer med et eksempel fra Netto, som har reklameret for en kylling til 25 kroner i sin tilbudsavis hele tre gange i årets første to måneder.
Ifølge retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden kan en vare kun være på tilbud, hvis den har været til salg for normalprisen i en periode på fire uger. Men ved at undlade at angive besparelsen på en vare som tilbudskyllingen, kan Netto og andre supermarkeder omgå de regler.
Det udvander normalprisen, mener man hos Forbrugerrådet.
- Det er for nemt at omgå reglerne om, hvor længe en dagligvare må være nedsat, så reglerne bør strammes op. Forbrugerne kan springe på en vare, der fremstår som et tilbud, som reelt set ikke er særlig godt, fordi normalprisen udvandes. Reglerne er til for, at der ikke opstår et tilbudscirkus som det, vi ser nu, siger juridiske konsulent i forbrugerrådet, Jakob Steenstrup, til Politiken.
I 2011 blev 26 procent af tilbudsvarerne udstyret med en besparelse, men efter Forbrugerombudsmanden indførte en referenceperiode på fire uger i 2013, er tallet faldet og lød på 13 procent i 2016, ifølge et datatræk fra app'en eTilbudsavis.
LÆS OGSÅ: Advarer imod eksplosion af fup-tilbud
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter