Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan fanger du den mandlige shopper

Foto: detailfolk.dk



Fakta

Udvalgte råd fra Retail Institute Scandinavias ’Når mænd og kvinder shopper – Forbrug fra et kønsperspektiv’.

Gør det nemt for ham at shoppe

Giv ham mulighed for at komme hurtigt ind og hurtigt ud

Tilbyd alternative ekspresruter til at klare de mest basale indkøb eller et koncept, der fuldstændigt bygger på ideen om effektivitet og convenience.

Udryd forsinkende elementer

Dårlige parkeringsforhold, forvirrende eller mangelfuld skiltning, lange køer og uopmærksomt personale er noget af det, der for alvor kan irritere den mandlige shopper.

Begræns vareudvalget

Et afgrænset, men relevant vareudvalg er også en måde at skabe overskuelighed på. Driver du en e-butik kan det være en idé at arbejde med intelligente filtre, så kunden kan nøjes med at se et begrænset udvalg af sortimentet baseret på bestemte kriterier.

Tal til nørden og gør ham (endnu) klogere

Tilbyd specialprodukter og nichebrands

Mænds produktkrav kan blive meget specifikke og sofistikerede, når det kommer til deres særlige interesseområder.

Dyrk dit brandunivers på en nørdet måde

Dyrk dit produkt eller brands univers på en kompromisløs måde – fx vha. in-store-udstillinger, pop up-butikker eller events – for at sætte fokus på din historie, detaljerne i produkterne, og hvad du ellers står for.

Inviter til interaktion med produkterne

Når den mandlige shopper fx får lov til at skrue på højtalerne, smage på vinen eller afprøve løbeskoen på et løbebånd, tales der også til hans nørdegen.

Tuesday den 17 March 2015 kl. 05:10 af: Freja Thorbech

Få et par gode råd til, hvordan man fanger de mandlige forbrugere og får dem til at bruge flere penge i butikken.

Selvom 2 procent af den mandlige danske befolkning aldrig har sat ben i en dagligvarebutik, så kan 40 procent af de danske mænd godt lide at shoppe.

Især de yngre mænd er glade for det, mens de ældre har større tendens til at holde sig væk fra butikkerne. Det viser Retail Institute Scandinavias forbrugerstudie ’Når mænd og kvinder shopper – forbrug fra et kønsperspektiv’.

Det kan derfor være en god idé for den danske detailbranche at gøre en ekstra indsats for at fange de mandlige shoppere. Men hvad skal der til?

Retail Institute Scandinavia giver et par konkrete råd i rapporten (se faktaboks), ligesom client director Dorte Wimmer forsøgte at pege på et par genveje til at fange mændene i sin præsentation af rapporten på Retaildagen 2015 på Arken.

- Mænd søger modsat kvinder meget convenience. De vil have en effektivitet, når der skal handles ind, sagde Dorte Wimmer blandt andet fra scenen på Arken.

Hun gav de fremmødte et par konkrete råd og døråbnere til manden og hans tegnebog.

Han vil ikke snydes

Hun opfordrede for det første de fremmødte til at sikre en transparens

- Manden vil ikke snydes. Hvis I prøver at snyde en mand, så opdager han det, og han bliver skidesur, forklarede Dorte Wimmer.

Samtidig er mændene åbne for budskabet om mere værdi for pengene, hvis der igen er en åbenhed omkring det.
- Det behøves ikke at være det billigste produkt, I sælger til manden. I skal bare fortælle, hvorfor det er en god kvalitet, og hvorfor man skal betale noget mere, end man gør andre steder, så er manden meget nemmere at overtale end kvinden, forklarede Dorte Wimmer.

Som et eksempel på en detailhandler, der har haft stor succes med det, fremhævede hun outdoormærket Patagonia.
Brandet er på sin hjemmeside meget åben omkring eksempelvis produktets livscyklus. Man kan se, hvordan det bliver produceret, ligesom man kan tjekke leverandøren og CO2-regnskabet.

- De skjuler ingenting, heller ikke de dårlige ting, forklarede Dorte Wimmer.

Gør det nemt for ham

Det andet råd hun gav de fremmødte handlede om at sikre manden den convenience, han efterspørger.

- Det gælder om at skabe overskuelighed i butikken. Det skal være nemt for manden at navigere, forklarede hun fra scenen på Arken.

Det kan derfor være en rigtig god idé at begrænse vareudvalget, så butikken dermed bliver mere overskuelig.

- Det gælder om at finde ud af præcis, hvad det er, mændene gerne vil have og så lade være med at give ham hele vareudvalget. Man kan tilbyde ham en del i den fysiske butik, men noget af det kan han måske i stedet købe online eller få bragt hjem. Det er okay for mænd. Men gør det nemt og begræns vareudvalget, forklarede Dorte Wimmer.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD