Kærlighedseksperiment: Mænd bliver lykkeligere af at give
Valentinsdag er en oplagt mulighed for butikkerne til at friste de danske mænd, der ifølge et nyt eksperiment bliver lykkeligere af at give.
Når vi i morgen skriver den 14. februar, er det samtidig en dag, der for mange står i romantikkens tegn. Det er nemlig Valentinsdag.
Tidligere har vi her på detailfolk.dk blandt andet skrevet om, hvordan chokolade-, blomster og guldsmedebutikker har kunne mærke en større efterspørgsel i dagene op til den amerikanske tradition, der efterhånden også har vundet indpas i danske parforhold.
LÆS OGSÅ: Romantisk tradition øger salget i danske butikker
Og de danske butikker kan nu også slå på, at mændene faktisk bliver lykkeligere af at give deres partner en gave.
Chokoladebrandet Anthon Berg har nemlig fået den amerikanske neuroscientist, Paul Zak, til at foretage et eksperiment blandt 32 danske par.
- Eksperimentet blandt danske par viste, at manden ikke alene gør sin partner glad med en gave og søde ord, men han bliver også selv lykkeligere af at erklære hende sin kærlighed. Om manden så gør det på Valentinsdag eller en helt anden dag er lige meget, bare de husker at gøre det, fortæller Rikke Crown, der er Senior Brand Manager hos Anthon Berg, i en udtalelse.
Det gavner at give gaver
Målet med eksperimentet var helt præcist at afdække, hvorvidt der kan spores en stigning i kærlighedshormonet oxytocin, når mænd er generøse over for deres partner (målt qua blodprøver). Konkret blev det gennemsnitlige oxytocin-niveau hos de deltagende mænd forhøjet med 27,5 procent. Og det er i følge Paul Zak er en signifikant stigning. Han sammenligner det med et tidligere eksperiment, hvor han testede en brud før og efter hendes vielse. Hendes oxytocin-niveau steg i den forbindelse med 28 procent.
- Det gavner at give gaver, og det kan betale sig for manden, og dermed kan vi måske også slå en streg over, at mænd skulle være stenaldermænd, når det kommer sig til følelser. Stenaldermænd forstået som primitive lidt ufølsomme mænd, som bare arbejder for føden og ikke når til følelserne i hverdagen, siger Paul Zak.
Siden 2011 har Anthon Berg ejet platformen ’You Can Never Be Too Generous’ med koncepter som ’Generous Store’, Generous Upgrade og senest ’Det Generøse Juletog’, der først i 2013 og siden i 2014 kørte hundredvis af studerende gratis hjem til jul.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter