Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Kærlighedseksperiment: Mænd bliver lykkeligere af at give

Foto: Colourbox



Friday den 13 February 2015 kl. 11:05 af: Freja Thorbech

Valentinsdag er en oplagt mulighed for butikkerne til at friste de danske mænd, der ifølge et nyt eksperiment bliver lykkeligere af at give.

Når vi i morgen skriver den 14. februar, er det samtidig en dag, der for mange står i romantikkens tegn. Det er nemlig Valentinsdag.

Tidligere har vi her på detailfolk.dk blandt andet skrevet om, hvordan chokolade-, blomster og guldsmedebutikker har kunne mærke en større efterspørgsel i dagene op til den amerikanske tradition, der efterhånden også har vundet indpas i danske parforhold.

LÆS OGSÅ: Romantisk tradition øger salget i danske butikker

Og de danske butikker kan nu også slå på, at mændene faktisk bliver lykkeligere af at give deres partner en gave.

Chokoladebrandet Anthon Berg har nemlig fået den amerikanske neuroscientist, Paul Zak, til at foretage et eksperiment blandt 32 danske par.

- Eksperimentet blandt danske par viste, at manden ikke alene gør sin partner glad med en gave og søde ord, men han bliver også selv lykkeligere af at erklære hende sin kærlighed. Om manden så gør det på Valentinsdag eller en helt anden dag er lige meget, bare de husker at gøre det, fortæller Rikke Crown, der er Senior Brand Manager hos Anthon Berg, i en udtalelse.

Det gavner at give gaver

Målet med eksperimentet var helt præcist at afdække, hvorvidt der kan spores en stigning i kærlighedshormonet oxytocin, når mænd er generøse over for deres partner (målt qua blodprøver). Konkret blev det gennemsnitlige oxytocin-niveau hos de deltagende mænd forhøjet med 27,5 procent. Og det er i følge Paul Zak er en signifikant stigning. Han sammenligner det med et tidligere eksperiment, hvor han testede en brud før og efter hendes vielse. Hendes oxytocin-niveau steg i den forbindelse med 28 procent.

- Det gavner at give gaver, og det kan betale sig for manden, og dermed kan vi måske også slå en streg over, at mænd skulle være stenaldermænd, når det kommer sig til følelser. Stenaldermænd forstået som primitive lidt ufølsomme mænd, som bare arbejder for føden og ikke når til følelserne i hverdagen, siger Paul Zak.

Siden 2011 har Anthon Berg ejet platformen ’You Can Never Be Too Generous’ med koncepter som ’Generous Store’, Generous Upgrade og senest ’Det Generøse Juletog’, der først i 2013 og siden i 2014 kørte hundredvis af studerende gratis hjem til jul.

LÆS OGSÅ: Smykkekæde jagter kærligheden



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD