Sådan fanger du den kvindelige shopper
Fakta
Udvalgte råd fra Retail Institute Scandinavias ’Når mænd og kvinder shopper – Forbrug fra et kønsperspektiv’.
Forstå hendes shoppeadfærd som en proces
Styrk din cross channel-løsning
Både din fysiske butik og e-butikken skal på én gang fungere som inspirations, markedsførings- og salgskanal.
Giv produkterfaringer in store
Din fysiske butik kan med fordel være en platform for at lære om og få erfaringer med produkterne. Det kan du blandt andet sikre ved at skrue op for sanseligheden
Skab en positiv efterkøbsoplevelse
Det kan være med en marketingindsats, der både giver hende ideer til nye indkøb, men også fortæller hende, hvordan hun bruger og opdaterer sine eksisterende
Giv hende et rart værested med inspiration, æstetik og (selv)forkælelse
Spil på følelserne
Den kvindelige shopper er styret af sine følelser og dermed også meget modtagelig over for stemningsindtryk
Imødegå shopping som en social aktivitet
Det kan være med arrangementer, tiltag og servicer, der lægger op til at socialisere omkring brandet.
Skab faciliteter, der gør det hyggeligt at hænge ud i butikken
Eksempelvis med siddemøbler, imødekommende prøveområder og en behagelig lyssætning.
Læg op til selvforkælelse
Skab en oplevelse af luksus og af at være i centrum – fx ved hjælp af flatterende lyssætning i prøverummene, flot indpakning, behagelige dufte, og lækre materialer i indretningen.
Få et par gode råd til, hvordan man fanger de kvindelige forbrugere og får dem til at bruge flere penge i butikken.
De danske kvinder er glade for at shoppe.
58 procent af kvinderne kan godt lide det, mens 18 procent siger, at de ligefrem elsker det. Det viser Retail Institute Scandinavias forbrugerstudie ’Når mænd og kvinder shopper – forbrug fra et kønsperspektiv’.
Derfor er det oplagt for de danske detailhandlere at appellere til kvinderne i forsøget på at få dem til at finde pungen frem fra håndtasken. Men hvordan gør man så det?
Retail Institute Scandinavia giver et par konkrete råd i rapporten (se faktaboks), ligesom client director Dorte Wimmer forsøgte at pege på et par genveje til ramme kvindernes shoppelyst i sin præsentation af rapporten på Retaildagen 2015 på Arken.
- Når kvinden shopper søger hun inspiration og samvær. Det er ikke målet med shoppingen, der nødvendigvis er driveren for, at man går ud og shopper. Målet kan lige så godt bare være processen, forklarede Dorte Wimmer fra scenen på Arken.
Hun opfordrede derfor de fremmødte til blandt andet at fokusere på følelser og selvforkælelse.
- Hvis man vil have fat i kvinderne, så nytter det ikke at tale til hjernen, vi skal ned og have fat i hjertet. De emotionelle ting er rigtig vigtige. Vi er nødt til at få alle vores budskaber knyttet op på en emotionel hook. Find noget emotionelt, der kan fange kvinden og holde hende beskæftiget, så hun synes, at det er spændende at være i butikken, foreslog Dorte Wimmer.
Samtidig understregede hun også vigtigheden af at levere selvforkælelse. Som et eksempel på en detailhandler, der har haft succes med netop selvforkælelsesaspektet fremhævede hun amerikanske Birchbox, der startede som et rent onlinekoncept, men nu også findes i fysisk form. Det er en form for abonnementsservice, der giver kvinder mulighed for at abonnere på en æske med særligt udvalgte prøver på beauty-produkter leveret en gang om måneden. På YouTube findes der masser af videoer af kvinder, der i ren begejstring og eufori skriger, når de åbner deres æske.
- Det paradoksale er, at de selv betaler for den her forkælelse, fordi de abonnerer på en service, sagde Dorte Wimmer.
Sæt fokus på oplevelser
Hun opfordrede også de fremmødte til Retaildagen til at sætte fokus på oplevelser og ikke produkter.
- Produktet kan være en aktiv medspiller til at få de her oplevelser, som kvinden søger. Men produktet er ikke nødvendigvis spændende, man skal pakke det ind i en større sammenhæng og totaloplevelse, forklarede hun.
Som et godt eksempel fremhævede hun den japanske modekæde GU, der lader kvinderne tage tøj med hjem gratis, så de kan prøve det derhjemme sammen med veninderne, inden de beslutter sig for om de vil købe det. Noget vi også tidligere har skrevet om her på detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Japansk modekæde lader kunder prøve tøj uden for butikken
Derudover er det også en god idé at give de kvindelige shoppere mulighed for at personliggøre produkterne, altså såkaldt customization.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter