Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan fanger du den kvindelige shopper

Foto: detailfolk.dk



Fakta

Udvalgte råd fra Retail Institute Scandinavias ’Når mænd og kvinder shopper – Forbrug fra et kønsperspektiv’.

Forstå hendes shoppeadfærd som en proces

Styrk din cross channel-løsning
Både din fysiske butik og e-butikken skal på én gang fungere som inspirations, markedsførings- og salgskanal.

Giv produkterfaringer in store
Din fysiske butik kan med fordel være en platform for at lære om og få erfaringer med produkterne. Det kan du blandt andet sikre ved at skrue op for sanseligheden

Skab en positiv efterkøbsoplevelse
Det kan være med en marketingindsats, der både giver hende ideer til nye indkøb, men også fortæller hende, hvordan hun bruger og opdaterer sine eksisterende

Giv hende et rart værested med inspiration, æstetik og (selv)forkælelse

Spil på følelserne
Den kvindelige shopper er styret af sine følelser og dermed også meget modtagelig over for stemningsindtryk

Imødegå shopping som en social aktivitet
Det kan være med arrangementer, tiltag og servicer, der lægger op til at socialisere omkring brandet.

Skab faciliteter, der gør det hyggeligt at hænge ud i butikken
Eksempelvis med siddemøbler, imødekommende prøveområder og en behagelig lyssætning.

Læg op til selvforkælelse
Skab en oplevelse af luksus og af at være i centrum – fx ved hjælp af flatterende lyssætning i prøverummene, flot indpakning, behagelige dufte, og lækre materialer i indretningen.

Sunday den 15 March 2015 kl. 11:00 af: Freja Thorbech

Få et par gode råd til, hvordan man fanger de kvindelige forbrugere og får dem til at bruge flere penge i butikken.

De danske kvinder er glade for at shoppe.

58 procent af kvinderne kan godt lide det, mens 18 procent siger, at de ligefrem elsker det. Det viser Retail Institute Scandinavias forbrugerstudie ’Når mænd og kvinder shopper – forbrug fra et kønsperspektiv’.

Derfor er det oplagt for de danske detailhandlere at appellere til kvinderne i forsøget på at få dem til at finde pungen frem fra håndtasken. Men hvordan gør man så det?

Retail Institute Scandinavia giver et par konkrete råd i rapporten (se faktaboks), ligesom client director Dorte Wimmer forsøgte at pege på et par genveje til ramme kvindernes shoppelyst i sin præsentation af rapporten på Retaildagen 2015 på Arken.

- Når kvinden shopper søger hun inspiration og samvær. Det er ikke målet med shoppingen, der nødvendigvis er driveren for, at man går ud og shopper. Målet kan lige så godt bare være processen, forklarede Dorte Wimmer fra scenen på Arken.
Hun opfordrede derfor de fremmødte til blandt andet at fokusere på følelser og selvforkælelse.

- Hvis man vil have fat i kvinderne, så nytter det ikke at tale til hjernen, vi skal ned og have fat i hjertet. De emotionelle ting er rigtig vigtige. Vi er nødt til at få alle vores budskaber knyttet op på en emotionel hook. Find noget emotionelt, der kan fange kvinden og holde hende beskæftiget, så hun synes, at det er spændende at være i butikken, foreslog Dorte Wimmer.

Samtidig understregede hun også vigtigheden af at levere selvforkælelse. Som et eksempel på en detailhandler, der har haft succes med netop selvforkælelsesaspektet fremhævede hun amerikanske Birchbox, der startede som et rent onlinekoncept, men nu også findes i fysisk form. Det er en form for abonnementsservice, der giver kvinder mulighed for at abonnere på en æske med særligt udvalgte prøver på beauty-produkter leveret en gang om måneden. På YouTube findes der masser af videoer af kvinder, der i ren begejstring og eufori skriger, når de åbner deres æske.

- Det paradoksale er, at de selv betaler for den her forkælelse, fordi de abonnerer på en service, sagde Dorte Wimmer.

Sæt fokus på oplevelser

Hun opfordrede også de fremmødte til Retaildagen til at sætte fokus på oplevelser og ikke produkter.

- Produktet kan være en aktiv medspiller til at få de her oplevelser, som kvinden søger. Men produktet er ikke nødvendigvis spændende, man skal pakke det ind i en større sammenhæng og totaloplevelse, forklarede hun.

Som et godt eksempel fremhævede hun den japanske modekæde GU, der lader kvinderne tage tøj med hjem gratis, så de kan prøve det derhjemme sammen med veninderne, inden de beslutter sig for om de vil købe det. Noget vi også tidligere har skrevet om her på detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Japansk modekæde lader kunder prøve tøj uden for butikken

Derudover er det også en god idé at give de kvindelige shoppere mulighed for at personliggøre produkterne, altså såkaldt customization.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD