Priskrig: Så mange discountbutikker er lukket
2015 blev det første år nogensinde, hvor det samlede antal discountbutikker i Danmark var faldende - se overblik over kædernes udvikling.
Den igangværende priskrig mellem discountbutikker og krigen mellem discountbutikker og supermarkeder i Danmark har en høj pris.
Den lange og hårde kamp om kunderne er for alvor begyndt at gøre ondt på de danske discountkæder. Faktisk er konkurrencen så hård, at 2015 blev det første år nogensinde, hvor det samlede antal discountbutikker i Danmark var faldende.
Det viser en opgørelser fra Retail Institute Scandinavia, skriver Søndagsavisen.
LÆS OGSÅ: Så hård er discountkædernes kamp mod hinanden
Ekspert: Antallet stiger igen
Det er især kampen om at få bygget flest nye butikker på gode placeringer, der betyder, at kun to ud af seks discountkæder – Netto og Rema 1000 – gav overskud i 2014, og intet tyder på, at det gik bedre for discountbutikkerne i 2015, skriver Søndagsavisen.
- Priskrigen vil blive intensiveret i et forsøg på at vinde nogle af de kunder, man så desperat kæmper om. Ingen af de her kæder tør træde på bremsen eller hæve priserne, for det kan koste dem dyrt, siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel.
- Det kan godt være, vi ser en nedgang i discountbutikker lige nu, men det er udelukkende, fordi kæderne trækker vejret og går efter bedre beliggenheder. På sigt vil antallet stige igen, siger Bruno Christensen til Søndagsavisen.
LÆS OGSÅ: Bilka starter discount-krig
Overblik over discountbutikker i Danmark:
Fakta:
2014: 446 butikker
2015: 432 butikker
-14 butikker
2016: Lukker yderligere 20 butikker, der ikke løber rundt.
Lancerer en række nyrenoverede butikker under parolen: ‘F16′.
Omsætning pr. butik (gns.): 30.000.000 kr. pr. år
Kiwi:
2014: 103 butikker
2015: 97 butikker
-6 butikker
2016: Lukker 11 butikker inden udgangen af marts, men har planer om at åbne 15 i 2016. Planlægger at indrette deres butikker bedre.
Omsætning pr. butik (gns.): 27.000.000 kr. pr. år
Netto:
2014: 456 butikker 2015: 460 butikker
+4 butikker
2016: Vil nyrenovere 25 eksisterende butikker
og åbne yderligere 25 i 2016.
Omsætning pr. butik (gns.):
45.000.000 kr. pr. år
Rema 1000:
2014: 256 butikker
2015: 261 butikker
+5 butikker
2016: Har annonceret, at de har ambitioner om at åbne yderligere 130 butikker i Danmark inden for fem-seks år.
Omsætning pr. butik (gns.): 50.000.000 kr. pr. år
Aldi:
2014: 228 butikker
2015: 225 butikker
-3 butikker
2016: Er i gang med at ombygge og nyrenovere mange af deres eksisterende butikker, så de bliver pænere.
Omsætning pr. butik (gns.): 19.000.000 kr. pr. år
Lidl:
2014: 92 butikker
2015: 98 butikker
+6 butikker
2016: Vil fortsat ekspandere og har meldt ud, at de har ambitioner om at åbne 50-60 flere butikker i Danmark.
Omsætning pr. butik (gns.): 35.000.000 kr. pr. år
Kilde: Retail Institute Scandinavia
LÆS OGSÅ: Sådan vil Coop kapre flere kunder
Læs hele artiklen på SøndagsavisenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter