Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Så hård er discountkædernes kamp mod hinanden

Foto: detailfolk.dk



Sådan har Søndagsavisen gjort:

Søndagsavisen har skrevet en indkøbsseddel på 26 varer og undersøgt priserne i 10 danske discountkæder og supermarkedskæder samt to netsupermarkeder den 5. januar.

Avisen har set bort fra kvalitet og er udelukkende gået efter de billigste varer. Hvor varen ikke findes i den ønskede mængde, har omregning været nødvendig. Har butikken eksempelvis ikke opvaskemiddel på 750 ml, er prisen for en 500 ml-flaske omregnet til 750 ml. Efter indsamling af priser i de fysiske supermarkeder og på nettet har alle butikker haft priserne til gennemsyn.

Kun varer i det faste sortiment er medtaget, så tilbuds- og spotvarer indgår ikke i pristjekket.

Kilde: Søndagsavisen

Monday den 25 January 2016 kl. 15:10 - Kilde: Søndagsavisen

Søndagsavisens store test af landets største dagligvarekæder viser, at prisforskellen mellem discountkæderne er minimal. Se den billigste.

Kampen om kunderne er i den grad intensiveret blandt discountkæder i Danmark.

I vanlig Søndagsavisen-stil har avisen atter besøgt landets største discountkæder og supermarkedskæder for at sammenligne priser. En pristest, der viser, at der er minimal forskel på discountkæderne. Testen tager udgangspunkt i en kurv med 26 varer, som Søndagsavisen har valgt. Blot 14,78 kroner adskiller den billigste kurv i Rema 1000 fra den dyreste discount-konkurrent Kiwi.

249,22 kroner koster de 26 varer hos Rema 1000, mens de 26 varer – dog ikke nødvendigvis af samme mærke – koster 264,00 kroner hos Kiwi.

- De forskellige kæder har folk ansat, som tjekker konkurrenternes priser hver eneste dag og retter ind efter dem. Hvis bare én butik sænker prisen, følger de andre med, for discountsupermarkedernes kunder er så prisfølsomme, at de kan finde på at gå til konkurrenten, hvis de med bare én vare står og tænker, at det virker dyrere, siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Tjek: Dette supermarked har den bedste kasseservice

De 26 varer, som Søndagsavisen har pristjekket, omfatter blandt andet havregryn, toiletpapir, toastbrød og kartofler.

Som nævnt sælger Rema 1000 de pågældende varer for 249,22 kroner, mens Irma-kæden ikke overraskende er det klart dyreste supermarked at handle i. Her er prisen for varerne 458,59 kroner – altså næsten dobbelt op på prisen i forhold til Rema 1000-kæden.

Føtex er det billigste supermarked med en pris på 278,64 kroner.

Læs hele artiklen på Søndagsavisen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD