Afgørelse: Altid billigst skal være billigst
Hvis sloganet er "altid billigst", så skal butikken altid være billigst. Det er Forbrugerombudsmandens dom, der nu får byggegigant til at droppe sit slogan.
Der skal være dækning for de slogans, man bruger i sin markedsføring, ellers kommer man i clinch med markedsføringsloven. Det understreger Forbrugerombudsmanden i en ny afgørelse, der tvinger byggemarkedet Bauhaus til at trække sit slogan "Altid billigst" tilbage.
Det er en konkurrent, der har anmeldt Bauhaus for at reklamere for en række konkrete varer under sloganet "Altid billigst" på i en uge, hvor varerne rent faktisk blev solgt billigere hos konkurrenten.
Prisgaranti er ikke godt nok
I sagen oplyste Bauhaus til sit forsvar, at en overvågning af konkurrenternes priser i næsten alle tilfælde sikrer, at Bauhaus’ tilbudsvarer er billigere end hos konkurrenterne.
I de tilfælde, hvor overvågningen ikke dækker Bauhaus ind, vil kædens prisgaranti i sidste ende altid sikre kunderne de markedsførte varer billigere hos konkurrenterne.
Det er imidlertid ikke godt nok til forbrugerombudsmanden
- Udtryk som ”altid billigst” må betragtes som uforbeholdent og således, at varerne er billigst, når man køber dem. Udtrykket kunne derfor ikke anvendes, såfremt den billigste pris alene kunne opnås, hvis kunden efterfølgende opdagede, at varen kunne fås billigere et andet sted, og kunden derfor benyttede sig af en prisgaranti og fik et beløb tilbagebetalt, skriver forbrugerombudsmanden i en kommentar til sagen.
Bauhaus har nu indstillet brugen af udtrykket.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter