Elgiganten i unåde hos forbrugerombudsmanden
Elgiganten har markedsført udsalgsprocenter på en række varer for derefter at hæve prisen på nogle af varerne, før udsalget startede. Vildledende, mener forbrugerombudsmanden.
Elgiganten slipper i første omgang med en løftet pegefinger, men forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne over for elektronikkæden, der har markedsført en rabat på alle produkter af et bestemt mærke og efterfølgende hævet prisen på nogle af produkterne. På den måde kommer forbrugerne til at betale en højere pris, end markedsføringen lover.
- Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at markedsføringslovens vildledningsbestemmelse bliver overtrådt, når erhvervsdrivende først annoncerer en besparelse på en række udvalgte produkter for derefter at hæve prisen på nogle af de samme produkter, inden tilbuddet overhovedet begynder, skriver forbrugerombudsmanden i en kommentar til sagen.
Forvrider forbrugernes økonomiske adfærd
Forbrugerombudsmanden har været nede i en konkret sag, hvor Elgiganten i tilbudsaviser havde markedsført en rabat på 30 procent på alle produkter af et bestemt mærke uden at angive en pris.
Efter annonceringen, men før tilbuddet trådte i kraft, hævede selskabet, pga. højere priser på markedet, imidlertid prisen på enkelte af de produkter, der var omfattet af markedsføringskampagnen.
- Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Elgiganten derved havde anvendt en vildledende fremgangsmåde, som var egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd, lyder konklusionen fra forbrugerombudsmanden.
Der er tale om en problemstilling, som Forbrugerombudsmanden ikke har behandlet før, derfor afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen ved at indskærpe reglerne over for Elgiganten.
(Forbrugerombudsmanden)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter