Forbrugere tvivler på brugeranmeldelser
Nethandel har gjort plads til et hav af brugeranmeldelser, som skulle komme kunden til gavn, men mange kunder tvivler på rigtigheden af anmeldelserne.
Brugeranmeldelser skulle gerne være med til at guide og hjælpe kunder til at vurdere, hvorvidt produktet de er ved at købe, er noget for dem. Blandt andet derfor lader adskillige virksomheder, brugerne komme til orde på deres web-shops, så de kan kommentere på og anbefale produkter.
Men mange danskere tvivler faktisk på rigtigheden af brugeranmeldelser på nettet, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. Her svarer over halvdelen nemlig, at de ofte eller af og til (heraf 15 procent ofte og 45 procent af og til) tvivler på en brugeranmeldelse, skriver Dansk Erhverv på deres hjemmeside.
Og den udbredte tvivl kan komme anmeldelserne til skade.
- Det er bemærkelsesværdigt, at næsten to ud af tre danskere ofte eller nogen gange har haft mistro til en brugeranmeldelse. Den udbredte mistillid til anmeldelsernes troværdighed risikerer at undergrave deres værdi,” siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv, Caroline Kirk til Dansk Erhverv.
Grunden til tvivlen kan blandt andet skyldes historier om, at virksomheder og producenter betaler sig til falske 'gode' anmeldelser. Og derfor er det vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme og slår ned på snyderi.
- Falske anmeldelser er et stort problem for både virksomheder og forbrugere, og det er vigtigt, at der gøres noget for at komme dem til livs. De vildleder forbrugerne, og de kan dømme virksomheder inde og ude på forkert grundlag, siger Caroline Kirk.
(Danskerhverv.dk)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter