Danskerne tjekker nettet men køber i butikken
Danskere foretrækker stadig at købe visse varegrupper i butikken frem for nettet. Se listen her.
Ni ud af ti danskere undersøger informationer om produkter de overvejer at købe, inden de beslutter sig for eventuelle køb. Og mange køb foregår også stadig i butikken. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark gennem Eniros Danmarkspanel.
- Danskerne er blandt de europæere, der handler mest på nettet, men på nogle områder har digitaliseringen stadig ikke fået fat i indkøbsvanerne, siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark og fortsætter:
- Når det kommer til produkter inden for sundhed og pleje, handler det nok om, at det kan føles mere trygt, at man fx kan tale med en medarbejder på apoteket, og når det kommer til dagligvarer, vil vi gerne kunne mærke varerne og sammenligne dem.
Vigtigt at være tilgængelig på nettet
Allan Jacobsen understreger derfor, at det er vigtigt for mange små butikker, at være tilgængelige på nettet.
- Selvom størstedelen af danskere søger informationer om produkter på nettet, er der altså en stor præference for at købe dem i lokale butikker, og derfor er det fortsat vigtigt for mindre virksomheder og butikker, at de er søgbare på nettet, så forbrugerne kan finde frem til dem, forklarer han.
Det gælder også, når der skal købes produkter indenfor elektronik og hårde hvidevarer. Her foretrækker seks ud af ti danskere at købe i en butik. Nedenfor kan du læse, hvilke andre varer, danskerne stadig foretrækker at købe i en butik.
Fakta: Danskernes produktsøg og handel på internettet
- 90 procent foretrækker at købe produkter inden for dagligvarer i en fysisk butik.
- 80 procent foretrækker at købe produkter inden for pleje og sundhed i en fysisk butik.
- 59 procent foretrækker at købe produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer i en fysisk butik.
- 69 procent foretrækker at købe produkter inden for sport og fritid i en fysisk butik.
- 77 procent foretrækker at købe produkter inden for bolig og livsstil i en fysisk butik.
- 71 procent foretrækker at købe produkter inden for tøj og mode i en fysisk butik.
- 33 procent foretrækker at købe produkter inden for medier og underholdning i en fysisk butik.
- 7 procent foretrækker at købe produkter inden for rejser og oplevelser i en fysisk butik.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter