Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Nyt center hjælper detailbranchen med Big Data

Foto: Colourbox



Thursday den 16 February 2017 kl. 06:00 af: Lise Møller Schilder

Teknologisk Institut opstiller nu en fysisk konceptbutik, som skal vise de fysiske butikker i Danmark, hvordan de kan udnytte big data.

På mange måder har netbutikkerne en fordel i forhold til de fysiske butikker, fordi de har nemt tilgængelig data om deres kunder.

Den viden kan være en stor hjælp, men det er også en viden, som de fysiske butikker sagtens kan tilegne sig. Det vil Teknologisk Institut vise den danske detailhandel med et nyt demonstrationscenter.

Centret kommer til at hedde Center for Internet of Things (IoT), og det skal demonstrere, hvordan virksomheder via opsamling og behandling af data bliver i stand til at interagere med deres kunder og øge omsætningen.

- Detailhandlen er i dag udfordret af faldende omsætning, mens e-handlen er stigende. Men med fuld udnyttelse af teknologi og digitalisering til at skabe sammenhængende og målrettede kundeoplevelser kan de få et afgørende konkurrenceparameter i de kommende år, siger sektionsleder ved Teknologisk Institut, Jan Overgaard.

Konceptbutik 4.0

I centret vil der blandt andet være en konceptbutik, som samler og demonstrerer teknologier som RFID tagging af varer, bluetooth, intelligente kameraer, beacons og akustiske lydsensorer. Alle disse teknologier knytter sig til begrebet Industri 4.0, der handler om, hvordan man udnytter data til at interagere med kunder for at forbedre sit salg.

- Som kunder er vi begyndt at forvente fx at blive præsenteret for relevant viden, når vi handler. Denne forventning stiller også nye krav til virksomhederne, som med dataopsamling og analyse skal kunne forudsige, hvilke produkter og services der skal tilbydes hvilke kunder, eller hvilke optimeringer i forretningen der skal tages på baggrund af analyse af data, siger sektionsleder Jan Overgaard.

Fysiske demonstrationer

Koncept-butikken vil blandt andet vise, hvordan fysiske butikker kan udnytte deres butikker som e-handelslager og stille en Click & Collect service til rådighed for deres kunder. Der vil også være en demonstration af, hvordan butikkerne kan registrere varernes og kundernes bevægelser i butikken.

- Arbejdet med IoT demo-centeret skal tænkes sammen med projektet Big Data Business Academy for Industriens Fond samt Innovationscenter for eBusiness for Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Målet er at tilbyde danske virksomheder strategisk rådgivning og demonstration indenfor Big Data og IoT og dermed hjælpe virksomhederne med at udnytte data til strategisk forretningsudvikling, skriver Teknologisk Institut.

LÆS OGSÅ: Matas satser på nyt system til omnichannel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD