Sådan bruger Dansk Supermarked Big Data
Dagligvaregiganten vil udnytte kundedata til at øge salget i butikkerne.
Den danske dagligvaregigant kunne for nyligt melde om, at man med et nyt it-system i langt højere grad vil udnytte data om de mange daglige kunder.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked satser på Big Data
Steen Kronborg, der er enterprise arkitekt hos Dansk Supermarked, fortæller til Computerworld, at dagligvaregiganten bruger de mange data til at opstille hypoteser, at indsamle struktureret og ustruktureret data samt at afprøve sine hypoteser.
Den strukturerede data består af kundernes klikstrøm på kædernes hjemmesider, deres indkøb i butikkerne og transaktionsdata til bestilling og køb af varer til hylderne i kædens langt over 1.000 Netto-, Føtex- og Bilka-butikker i hele landet. Med teknikken på plads til at håndtere den type data, kan dagligvaregiganten i stedet fokusere på at indsætte forskellige parametre som eksempelvis vejret, egne og konkurrenternes tilbudsaviser samt store sportsbegivenheder. Målet er at kunne omsætte data til kroner og ører i form af øget salg.
Man kan dog ikke altid kan være 100 procent korrekt i sine forudsigelser, understreger Steen Kronborg over for Computerworld.
Vil endnu tættere på kunderne
På sigt håber man i Dansk Supermarked, at man kan komme endnu tættere på kunderne ved, at de med permissions giver adgang til deres købshistorik gennem eksempelvis apps. På den måde kan man sende kunderne relevante tilbud på deres foretrukne varer og inspirere til nye køb på baggrund af tidligere indkøbte varer.
Steen Kronborg understreger dog over for Computerworld, at kunden skal kunne se de klare fordele, og det skal være både relevant og belejligt at afgive data for at få målrettede tilbud tilbage.
LÆS OGSÅ: Kan detailhandlen gøre brug af Big Data?
Læs hele artiklen på ComputerworldFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter