Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Kan detailhandlen gøre brug af Big Data?

Foto: detailfolk.dk



Monday den 21 October 2013 kl. 09:21 af: Freja Thorbech

Data om dine kunder er guld værd, hvis du formår at bruge den rigtigt, slår en konsulent fast.

Der bliver talt meget om Big Data-begrebet, men er det også noget, man kan gøre brug af som detailhandler?

- Ja, slår Oliver Newton, der er key account manager hos data- og analysevirksomheden Geomatic, fast. Geomatic beskæftiger sig netop med geodemografisk segmentering og datasortering, der er nogle af komponenterne i Big Data-begrebet.

- Big Data er i bund og grund den viden, man kan danne sig om et marked ud fra tilgængelige data fra fx offentlig registre eller data dannet på baggrund af købs- eller adfærdshistorik fra dine kunder, forklarer Oliver Newton.

Blandt andre er Danmarks Statistik en stor leverandør af statistisk data til Geomatics analyse- og dataminingydelse, hvor store store datamængder fra både offentlige registre og private kundedatabaser bearbejdes for at fremhæve sandsynligheder og indsigt til brug i bl.a. salg og marketing.

Find nye kunder i lokalområdet

- Det handler om at kende dine kunder bedre, end de kender sig selv, siger Oliver Newton til detailfolk.dk som svar på spørgsmålet om, hvad kan man bruge Big Data til.

Her bruger Geomatic geografiske og demografiske statistiker som et redskab til at lære både nuværende eller potentielle kunder at kende. Det siger nemlig meget om den enkelte, hvor de bor, hvilken uddannelse de har og om de har bil og børn. Som detailhandler kan man eksempelvis bruge den viden i sin markedsføring.

- Hvis man vil udsende en postomdelt reklame, skal man ramme de rigtige postkasser, siger Oliver Newton.

Han eksemplificerer med et byggemarked, der planlægger en ”gør det selv”-aften for kunder i lokalområdet. Her kan det være fordelagtigt at få fat i folk, der lige er flyttet til området. For at få fat i disse kan man via Geomatic segmenteringsapplikation udvælge de adresser, hvor der med højest sandsynlighed er registreret et telefonnummer, som er flyttet fra en anden adresse inden for de seneste 14-21 dage.

- Det giver en indikation på, at der er nogle, der netop er flyttet til adressen og måske skal have renoveret et eller det andet, forklarer Oliver Newton.

Det kan også være, at man har fået lavet en profilanalyse af sine kernekunder og vil ramme lignende kunder i lokalområdet.

- Med udgangspunkt i de relevante data undgår man at famle i blinde, siger Oliver Newton.

Oliver Newton understreger, at der er en række love der er vigtige at overholde, når man ønsker at arbejde med Big Data og markedsføre sin forretning, først og fremmest persondataloven og markedsføringsloven.

- Når vi arbejder med segmenteret data er det med udgangspunkt i sandsynligheder. Det betyder, at vi kan sige meget om alle, men ikke alt om den enkelte, siger Oliver Newton.

De små kan også være med

Big Data kan også bruges i arbejdet med at forbedre kundeloyaliteten. Mange butikker indsamler selv en lang række data i forbindelse med eksempelvis kundeklubber. Det kan være købshistorik, data indsamlet i forbindelse med en konkurrence eller data indtastet af kunden selv i forbindelse med indmeldelse eller køb.

- Meget data er indsamlet på kundens nåde, og hvis vedkommende eksempelvis taster et forkert telefonnummer eller en forkert adresse kan man miste en oplagt kommunikationsmulighed eller måske et direkte salg, siger Oliver Newton.

Han eksemplificerer med en webshop, der er afhængig af en korrekt adresse for at sende en pakke til en kunde. Hvis kunden ikke har helt styr på, hvordan adressen skrives korrekt eller husker at tilføje et eventuelt c/o-navn, kan det koste tid og penge for webshoppen, hvis pakken ikke kan afleveres og skal sendes frem og tilbage i systemet. Noget der i sidste ende kan koste en kunde på grund af mistet troværdighed eller service. Det kan man undgå ved at sætte en automatisk løsning, så de relevante data hentes fra officielle registre i takt med, at kunden taster.

- På den måde undgår man stavefejl, der kan føre til irritation for både kunde og webshop, siger Oliver Newton til detailfolk.dk.

Big Data er ikke kun henvendt til store detailkæder, enkeltstående butikker kan også være med. Man skal dog huske på at benyttelse af Big Data i forretningen kræver en stram disciplin omkring sine data og en løbende opdateringen, slår Oliver Newton fast. Og det kan godt være en uoverkommelig opgave for nogen.

- Data bliver hurtigt forældet. Folk flytter, skifter telefonnummer eller kommer på Robinsonlisten, så du ikke må kontakte dem. Det kan også være, at de skifter profil, hvis de eksempelvis bliver skilt eller får børn, forklarer han og understreger, at det derfor er vigtigt at have en politik omkring en kontinuerlig opdatering, så man kan drage valide konklusioner på baggrund af sine data.

LÆS OGSÅ: Sådan optimerer du din kundeloyalitet online



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD