Kend dine kunder: Sådan er den danske forbruger
Se her, hvad der ifølge en analyse fra Dansk Erhverv kendetegner de danske forbrugere i dag.
Danskernes forbrugsmønstre ændrer sig over tid.
I analysen 'Detailhandlen - fra varer til vækst' fra Dansk Erhverv ser erhvervsorganisationen på, hvad der kendetegner dagens danske forbrugere, og hvad de danske detailhandlere har gjort for at vinde indpas hos kunderne.
LÆS OGSÅ: 6 ting du ikke vidste om den danske detailbranche
Selvom der længe har stået krise på dagsordenen, er der reelt sket en stigning i forbruget for en gennemsnitlig dansk husstand på cirka 16 procent fra 2000 til 2011.
Det er især inden for kategorierne 'transport og kommunikation', 'fritidsudstyr, underholdning og rejser' samt køb af transportmidler, at der er blevet skruet op for forbruget. Tilgengæld er det ikke meget mere, at danskerne i perioden har brugt på fødevarer. Det forklarer Dansk Erhverv i analysen blandt andet med en forskydning mod discount.
- De brancher, der oplever fremgang, kapitaliserer typisk på nye forretningsområder, koncepter eller interesseområder hos de danske forbrugere, konkluderer erhvervsorganisationen i analysen.
Det skal være nemt
Derudover efterspørger forbrugerne i dag i højere grad convenience. Det ses blandt andet ved de mange take away og 'to go'-muligheder, som detailhandlen i dag tilbyder som en reaktion på forbrugernes ændrede behov. Også e-handlen og muligheden for at få bragt varerne til døren er et eksempel for forbrugernes større ønske til at gøre indkøbene mere bekvemme.
Samtidig har også ansvarlighed fået en større betydning for forbrugerne, og det er noget, som mange detailhandlere har indarbejdet i deres strategi i form af forskellige CSR-tiltag. Mange virksomheder har fokus på, at de kan tilbyde forbrugerne varer, der lever op til bestemte standarder i forhold til miljø, bæredygtighed og og rimelige produktionsforhold.
Danske forbrugere oplever sjældent problemer
De danske forbrugere er ifølge en undersøgelse lavet i 2012 de forbrugere i EU, der sjældnest oplever problemer i forbindelse med en handel. Tilgengæld er det også dem, der klager mest. Ifølge Dansk Erhverv kan det skyldes, at de ved, at deres klage bliver taget alvorligt, fordi den danske detailbranche generelt har ordnede forhold omkring køb og returnering af varer.
Dansk Erhverv påpeger i analysen, at mange detailhandlere i dag sikrer ekstra gode forhold for forbrugerne ved at tilbyde muligheder for bytning og returnering, selvom de ikke er forpligtede til det. Det kan igen føres tilbage til, at de danske forbrugere stiller flere krav til detailhandlen.
- Virksomhederne i detailhandlen kæmper om forbrugernes gunst, og gode forbrugerforhold er derfor én af forudsætningerne for at have tilfredse kunder, konkluderer Dansk Erhverv i analysen.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv: Sådan sikres fremtidens detailhandel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter