Hvordan kan detailhandlen fange de digitale forbrugere?
De 15-33-årige er en købestærk målgruppe, der kan være svær at fange. På en konference forsøgte forskellige foredragsholdere at give deres bud på, hvordan det kan gøres.
Den nye generation af forbrugere er vokset op i en digital tidsalder.
Digisumers, generation Y eller slet og ret de 15-33-årige er en målgruppe, der er købestærk, men som kan være svær at fange. Ikke desto mindre bør enhver detailhandler med respekt for sig selv, gøre et forsøg, hvis man vil gøre sig håb om at overleve på fremtidens marked.
Netop det var temaet på en konference afholdt af Retail Institute Scandinavia på kunstmuseet Arken. Under overskriften "Digisumers - Forbundne forbrugere - forstå dem, fang dem" forsøgte forskellige oplægsholdere at give deres bud på, hvordan denne generation af forbrugere kan indfanges.
- Der er sgu nok at tale om i dag, sagde indehaver og adm. direktør i Retail Institue Scandinavia Henrik Bahr i sin velkomst, inden han overlod scenen til de mange forskellige foredragsholdere.
Hvem er generation Y?
Client Director hos Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, indledte konferencen med at give de godt 100 fremmødte et billede af, hvem de såkaldte digisumers eller generation Y er.
- Generation y er en usikker generation, der ikke har tillid til politikerne og omverdenen. De bekymrer sig om fremtiden og føler, at de har et ansvar og en indflydelse på den, sagde hun blandt andet fra scenen.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Der ligger guld gemt i generation Y
Derudover fremhævede hun, at de selvfølgelig som digitale forbrugere er bevæbnet med smartphones og konstant er online.
- De er snusfornuftige og vil gerne gøre en god handel, men det handler ikke kun om pris, de vil have "value for money," forklarede Dorte Wimmer om detailhandlens muligheder for at tilfredsstille denne gruppe af forbrugere.
- Noget af det vigtigste for denne generation er kontrol, og det er netop det, I som brand og detailister skal forsøge at give dem, konstaterede Dorte Wimmer fra scenen.
Detailhandlen bør tilpasse sig forbrugerne
Retail Institute Scandinavia havde også inviteret den amerikanske detailhandelsekspert fra samarbejdspartneren McMillianDoolittle, Neil Stern, til at give de fremmødte et indblik i fremtidens detailhandel. Med en række eksempler fra alverdens butikker og kæder forsøgte han at illustrere, hvordan detailhandlere kan tage nye tendenser og teknologier til sig og udnytte dem.
- Detailhandel handler om forandring. Vinderne er dem, der tilpasser sig forbrugerne, sagde Neil Stern blandt andet fra scenen.
Også IBM havde lagt vejen forbi, og gav de fremmødte et indblik i, hvordan man som e-handler kan forstærke sine relationer til kunderne. I sit oplæg lagde Cross Channel Sales & Marketing Leader, Lars Spindler, blandt andet vægt på, at magtbalancen mellem virksomheder og kunder har ændret sig. Hvor kunderne før var nødsaget til at søge information om virksomhederne hos virksomhederne selv, kan de nu finde information alle mulige andre steder. De forhører sig hos andre og har stor tillid til den information de får herfra. Som virksomhed er man nødt til at forholde sig til denne nye virkelighed, slog Lars Spindler fast.
- Det handler om at forstå din kunde. Førende retailers bruger allerede nye digitale teknologier og løsninger til at skabe en unik og differentierende købsoplevelse i butikken. De sikrer, at de også involverer de mange kunder, der starter købsprocessen på nettet og de intergrerer butik, mobil og social, og indsamler relevante data undervejs, som bruges til at personalisere købsoplevelsen yderligere, sagde Lars Spindler blandt andet fra scenen.
Du kan ikke være til stede alle steder
Under overskriften "Eksekver eller bliv kvalt i kanalstrategi" forsøgte forretningschef i firmaet Combine, Thomas Bro, at berolige de mange fremmødte.
Han slog fast, at selvom alle taler om omnichannel i dag og at, omni betyder allestedsnærværende, så handler det slet ikke om, at man skal være tilstede alle steder.
- Det er noget pis, for man kan ikke være alle steder. Man skal i stedet vælge nogle kanaler, man vil være i, og i dem skal man være nærværende, sagde han.
Han lagde vægt på, at det handler om at få styr på det basale i sin forretning. Når det er på plads, kan man fokusere på at gøre det nemt for sine kunder og samtidig skabe en oplevelse for dem.
LÆS OGSÅ: Cross channel giver både muligheder og udfordringer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter