Ekspert: Der ligger guld gemt i generation Y
Hvis man kan fange den såkaldte generation Y som detailhandler, kan man ramme en guldgrube, mener en ekspert.
De har fået de digitale muligheder ind med modermælken og udgør netop nu den største globale generation.
Generation Y er ikke bare fremtidens kunder, de er også allerede nu en vital del af markedet, og derfor guld værd for detailhandlen, der derfor bør huske dem, mener videnskonsulent ved Retail Institute Scandinavia Mai Thomsen.
Begrebet generation Y dækker over de unge, der er født mellem 1980 og 1998 og altså netop nu er mellem 15 og 32 år gamle.
Retail Institute Scandinavia har undersøgt de danske generation Y-forbrugere, og undersøgelsen viser, at der er nok for de danske detailister at arbejde med – både online og offline, hvis de skal fange den store generation.
- Generation Y ser online og offline som to sider af samme sag, og det kan ikke nytte noget, hvis man ikke gør det samme som detailist, siger Mai Thomsen og henviser til den såkaldte omnichannel-oplevelse, som den danske detailhandel efter hendes mening bør favne. Den dækker over en sammentænkning af alle kanaler.
- Man skal tænke både salgs- og marketingskanaler som integrerede og ikke som separate størrelser. Det er vigtigt at forstå, at alle kanaler er en del af en kontinuerlig købsproces, der langtfra er lineær, forklarer hun til detailfolk.dk.
Handler ikke kun på nettet
Den danske generation Y handler nemlig på trods af deres status som digitale indfødte ikke kun på nettet. De har netop præferencer for en kombination af on- og offline handel. 49,9 procent foretrækker kombinationen, 13,2 foretrækker e-butikkerne, mens 37 procent foretrækker den fysiske butik, der dermed ikke skal lægges i graven endnu.
- Generation Y er smarte shoppere, som kommer ind i butikkerne med en kæmpestor viden, fordi de har adgang til verdens største bibliotek – internettet. Web 2.0 betyder også, at man ikke kan træde ved siden af som brand uden, at forbrugerne finder ud af det og deler det med andre i form af brugeranmeldelser og på sociale medier. Men det kan man også tænke ind og bruge positivt ved at være transparent, siger Mai Thomsen.
Hun mener dog ikke, man kan give en enkelt opskrift på, hvordan man bedst muligt favner generation Y.
- Hvis der bare var en enkelt vej for alle, ville det være nemt, for selvom ens strategi skal tage udgangspunkt i målgruppen, skal der også være en sammenhæng til brandværdier og målsætning etc., forklarer hun.
Videnskonsulenten nævner britiske Oasis som et eksempel på en detailkæde, der har sammentænkt sine kanaler og leverer det, man kalder en omnichannel-oplevelse. Modebrandet gør det også godt med sociale medie-tiltag og integrationen af teknologi i butikken, som iPads i prøverummene, der blandt andet giver kunderne mulighed for med det samme at vælge, at det tøj, de prøver, skal sendes til hjemmeadressen, så de slipper for at bære på det eller stå i kø ved kassen. Og det handler generelt om at give kunderne flere muligheder for selv at tage kontrollen.
- Generation Y kan godt lide at have kontrollen og få indflydelse, som man kan imødegå ved eksempelvis at give dem mulighed for at customize et produkt, siger Mai Thomsen.
Forskel på mænd og kvinder
Der er dog også forskel på kønnene i generation Y. Hvor 20,1 procent af mændene foretrækker at handle på nettet, er det samme kun gældende for 6,1 procent af de kvindelige Y-forbrugere.
- Der er ingen tvivl om, at kvinder har mere fokus på de oplevelsesøkonomiske ting samt det sociale og sansemæssige aspekt i shopping. Mænd er derimod mere på en mission og handler med henblik på at nå i mål, fx et par nye bukser, og i her er e-handel meget convenient, vurderer Mai Thomsen over for detailfolk.dk.
Hele undersøgelsen om generation Y bliver præsenteret på Retail Institute Scandinavias konference om Digisumers, der løber af stablen den 6. november. Læs mere om konferencen her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter