Ny vidensbase skal hjælpe butikker og forbrugere
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har netop åbnet en ny online-hotline vidensbase med spørgsmål-svar og live chat, som skal hjælpe både butikker og forbrugere med regler og rettigheder.
Er du i tvivl om bytteregler, reklamationsret eller dine rettigheder som butik? Nu åbner Konkurrence- og forbrugerstyrelsen en ny vidensbase, som gør det muligt for butikker og forbrugere at søge i en database og finde frem til lige præcis det svar eller den regel, som man skal bruge.
De nye tiltag er en udvidelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens telefoniske forbrugerhotline, som hvert år svarer 35.000 opkald. Hos styrelsen får man jævnligt opkald både fra forbrugere og erhvervsdrivende, som er i tvivl om reglerne, og den nye vidensbase skal altså gøre det endnu nemmere for brugerne selv at slå emnet op.
- Det blivere mere lettilgængeligt at slå op. Tidligere har man selv skullet søge svaret frem gennem mange klik, og her har vi taget et udpluk af de ting, som vi ved der er flest, der spørger til og lavet en database, som giver mulighed for nemt at søge. Vi har faktisk gjort det nemmere både for forbrugerne og og forretningerne at søge frem til det svar, de gerne vil have, forklarer Zenia Voss, leder af forbrugerhotlinen, til detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Har du styr på byttereglerne på nettet?
Skal også hjælpe butikkerne
Hos hotlinen får Zenia Voss mange henvendelser fra både erhvervsdrivende og fra forbrugere, og hun understreger, at selvom hjemmesiden er meget forbrugerorienteret, er de til for at hjælpe begge parter.
- Vi vil rigtigt gerne nå ud til både forbrugere og erhvervsdrivende. Vi kan tilbyde vejledning på mange forskellige områder, og eventuelt henvise til relevante eller lignende sager, som har været i forbrugerklagenævnet, som kan være til hjælp, siger Zenia Voss til detailfolk.dk.
Den nye vidensbase, som kan findes på forbrugerhotlinens hjemmeside, indeholder blandt andet artikler, som Konkurrence- og forbrugerstyrelsen i forvejen har haft liggende på forbrug.dk, som man nu også får mulighed for at søge i.
LÆS OGSÅ: Butikker får brugte varer retur
Med den nye vidensbase håber de hos Konkurrence- og forbrugerstyrelsen på at kunne hjælpe endnu flere, der er i tvivl om reglerne.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter