Kender du reglerne i udsalgsjunglen?
Det store januarudsalg er skudt igang, men kan du bytte udsalgsvarer, hvis du fortryder? Og hvad skal du som sælger være opmærksom på, når du sælger udsalgsvarer. Læs reglerne for udsalgsvarer her.
Det er ikke så lige til med varer, der er købt på udsalg. De kan langt fra altid returneres og står du bag disken, skal du huske at gøre kunden opmærksom på, hvis varen har en fejl.
Forbrug.dk har samlet en række nyttige regler og råd i forbindelse med udsalg. Du kan læse nogle af dem her:
1. Ingen fortrydelsesret
Du har som udgangspunkt ingen fortrydelse på nedsatte varer, medmindre butikken informerer om det. Hvis forretningen normalt tilbyder fortrydelses- og ombytningsret gælder det dog også for udsalgsvarer, medmindre butikken gør opmærksom på, at varen ikke kan byttes.
2. Reklamationsretten gælder
Uanset om varen er købt på udsalg, lagersalg eller som kollektionsprøve gælder reklamationsretten. Den dækker dog ikke de eventuelle fejl på varen, der gør at den er nedsat.
3. Gør opmærksom på fejlen
Er der ridser, huller og pletter, der gør at varen er sat ned, skal du som sælger gøre opmærksom på det inden kunden køber varen. Reklamationsretten gælder nemlig ikke på de fejl, der medførte at varen var sat ned, men det er sælgeren der skal bevise, at han havde gjort opmærksom på fejl inden købet.
4. Husk bon på lagersalg
Lagersalg er ofte kortvarige og det er derfor vigtigt at du får en kvittering eller anden dokumentation på at du har købt varen. For kommer du hjem med en vare, der viser sig at være i stykker, alt imens lagersalget er lukket, kan du klage til importøren, producenten eller den butik lagersalget er tilknyttet. Det kræver dog, at du kan bevise, hvornår varen er købt, og derfor er det en god ide at kræve en kvittering med et stempel eller lignende, eller betale med dankort, så du kan bevise, hvornår du har købt varen.
LÆS OGSÅ: Bøde på over 200.000 kroner til butikker for "forkerte tilbud"
Kilde: Forbrug.dk, redigeret af detailfolk.dk
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter