Nu får butikscheferne i Lidl egen firmabil
Om udviklingsforløbet
• Der er samlet set afset 23.000 timer til udvikling af butikkernes ledelsesteam
• Udover butikscheferne bliver også butikkernes souschefer og 1. assistenter inkluderet i tiltaget.
• Alle butikschefer gennemfører et udviklingsforløb, hvor de testes i forhold til fem kompetenceområder: Faglig kompetence, forretningskompetence, personlig kompetence, social kompetence og ledelseskompetence.
• Den enkelte butikschefs styrker og udviklingspotentialer danner baggrund for en samlet kompetencevurdering, der efterfølgende anvendes til at udarbejde individuelle udviklingsplaner med konkrete udviklingstiltag, som butikschefen skal have fokus på i de efterfølgende 12 måneder.
• Opfylder en butikschef allerede kravene til fremtidens butikschef bliver de belønnet for deres kompetencer i form af enten en firmabil (en Skoda Rapid eller Skoda Octavia) eller 3500 kr. mere i lønningsposen om måneden.
• Opfylder en butikschef endnu ikke kravene til fremtidens butikschef, bliver der sat målrettet ind på de udviklingspunkter, kompetencevurderingen har vist. Efter 12 måneder bliver butikschefen igen vurderet, og har igen muligheden for at opnå enten en firmabil eller et løntillæg.
Som en del af et lederudviklingsforløb er 49 butikschefer i discountkæden Lidl nu blevet udstyret med egen firmabil.
Normalt hører firmabilsordninger til på de bonede gulve, men nu går discountkæden Lidl helt nye veje, så også cheferne på butiksgulvet har fået mulighed for firmabil. Og det har foreløbig 49 sagt ja tak til.
Et stort udviklingsforløb, som Lidl satte i gang i foråret, har resulteret i, at 49 butikschefer nu har sat sig bag rattet i en spritny Skoda.
Målet for udviklingsforløbet har været at videreudvikle butikscheferne og sikre, at deres ledelsesevner står mål med opgaverne og kravene til Lidl anno 2015.
Nye tider og nye krav
Lidl har netop fejret 10-års fødselsdag i Danmark, og specielt inden for de sidste 5 år er det ifølge Lidl gået rigtig stærkt. Både sortimentet og åbningstider er blevet udvidet, og det gennemsnitlige antal kunder, der besøger en Lidl i løbet af en uge, er steget med mere end 50 procent.
- Det betyder, at omfanget og kompleksiteten af ledelsesopgaverne er vokset betydeligt, og det stiller stadig større krav til vores butikschefers kompetencer, siger Marcus Gustafsson, der er salgsdirektør i Lidl.
Igennem udviklingsforløbet har den enkelte butikschefs styrker og udviklingspotentialer dannet baggrund for en samlet kompetencevurdering, der efterfølgende er blevet anvendt til at udarbejde individuelle udviklingsplaner.
Samtidig er der også blevet taget stilling til, om den enkelte butikschef allerede opfyldte forventningerne til fremtidens butikschef.
- Vi stiller højere krav til vores butikschefer, og derfor vil vi også gerne belønne dem, når de indfrier de krav, siger Marcus Gustafsson og fortsætter-
- Derfor har vi valgt at tilbyde en firmabil eller et løntillæg på 3500 kroner til alle de butikschefer, der er på det niveau, vi ønsker for fremtidens butikschefer. Og langt de fleste har valgt firmabilen.
Lederudviklingsforløbet er det største personaleudviklingstiltag i Lidls historie, hvor der samlet er afset 23.000 timer til udvikling af butikkernes ledelsesteam.
LÆS OGSÅ: Dansker stryger til tops i Lidl
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter