’Lille’ brillekæde vil have 150 butikker
Ambitionerne er enorme hos brillekæden Crosseyes, som åbnede sin første butik i Aarhus i 2010. En kapitalindsprøjtning luner godt.
Der er i den grad fart over feltet hos brillekæden Crosseyes, som i år tredobler antallet af butikker til 40.
Det skriver dagbladet Børsen.
Trofaste læsere her på detailfolk.dk nikker måske genkendende til Crosseyes, som slog dørene op til den første butik i Aarhus i 2010, og som sælger modebriller til overskuelige priser.
Stifteren Søren Møller og hans hurtigtvoksende brillekæde får nu en kapitalindsprøjtning, eftersom Vækstfonden satser et tocifret millionbeløb på Crosseyes, der i fjor fordoblede antallet af butikker og i år kommer tæt på en tredobling, så der i alt er 40 Crosseyes-butikker i Danmark og Storbritannien.
LÆS OGSÅ: Ambitiøs optikerkæde vil ekspandere og udfordre branchen
'En voldsom opgave'
Planen for, hvordan franchisekæden i løbet af de kommende år når op på 150 butikker, eller ti gange så mange som i dag, ligger allerede klar.
- Crosseyes er vokset kraftigt og har bevist, at konceptet kan skaleres. Så vi tror på det. Når vi går ind, så skal vi kunne se potentialet til en tidobling af værdien i den tid, vi er med, og det er typisk tre-fem år. Det er ikke altid, det lykkes. Så det er en voldsom opgave, Søren Møller som hovedaktionær har. Men lykkes det, så ender selskabet på forsiden af din avis, når vi exit’er, siger partner Jacob Fuhr Hansen, Vækstfondens ventureafdeling, VF Venture, til Børsen.
LÆS OGSÅ: Dansk optikersucces varsler ambitiøs ekspansion i udlandet
Lille overskud
Søren Møller har udviklet sit koncept i forsøget på at udfordre den etablerede branche. Kæden kører med et fast pris-koncept, så kunden kender prisen på sine nye briller fra start til slut. Indtil videre ligger omsætningen blot på 10-20 millioner kroner.
- Vores regnskab for 2015 – som snart offentliggøres – bliver heller ikke med imponerende, store tal. Vi får omkring 0,6 millioner kroner på bundlinjen, men har også investeret i udvidelse af butiksantal, lager, produktudvikling osv. Nu skal vi geare op, siger Søren Møller til Børsen.
Vækstfonden har efter sit millionindskud en ejerandel på omkring 30 procent af Crosseyes, mens stifter Søren Møller har resten.
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter