Ambitiøs optikerkæde vil ekspandere og udfordre branchen
En dansk brillekæde har planer om flere butikker herhjemme og i udlandet og satser samtidig på at ruske op i den traditionelle branche.
Der er mange nye butikker på tegnebrættet for den danske optikerkæde CrossEyes.
Stifter Søren Møller har allerede åbnet syv butikker på fire år. For nyligt har den første butik uden for landets grænser, slået dørene op i London.
LÆS OGSÅ: Dansk optikersucces varsler ambitiøs ekspansion i udlandet
- Vi er blevet taget fantastisk imod, salget går over al forventning, siger Søren Møller.
Han forventer at åbne endnu en butik i den engelske hovedstad i år, mens han også har planer om at åbne kædens første butik på det norske marked i løbet af året.
- Målet i Norge er at nå ti butikker på tre år, og det er det samme, vi kører efter i England, siger Søren Møller til detaifolk.dk.
Men det er ikke kun i udlandet, at Søren Møller vil åbne nye CrossEyes-butikker. Også herhjemme er der planer om at åbne flere end de seks, som allerede ligger rundt om i landet.
Særligt hovedstadsområdet vil den ambitiøse stifter fokusere på.
- Vi er ret stærke i Jylland og på Fyn, men København er rigtig interessant for os. Der er den helt rigtige demografiske sammensætning for os. Derudover er København en by, der går meget op i design, og det er kvalitetsbevidste folk, der bor i især centrum, så vi føler, at vi slet ikke er stærke nok i forhold til, hvor vi burde være med den ene butik, vi har i København, siger Søren Møller, der gerne vil have i hvert fald fire butikker i det centrale København i løbet af det næste halvandet års tid. Han fremhæver samtidig Hillerød, Køge og Roskilde, som interessante placeringer til kæden.
Vil udfordre branchen
Søren Møller har udviklet sit koncept i forsøget på at udfordre den etablerede branche. Kæden kører med et fast pris-koncept, så kunden kender prisen på sine nye briller fra start til slut
- Det er fuldt bevidst, at jeg har udviklet dette 100 % gennemsigtige priskoncept. Jeg vil ikke lægge skjul på, at det er ment som en udfordring til den etablerede brillebranche og dens alt for ugennemskuelige prisberegninger, siger Søren Møller, der ikke er bange for at tage kampen op.
- Det er de samme folk, der har siddet på brillemarkedet gennem mange år herhjemme, men jeg er ikke bange for at udfordre dem, heller ikke de store kapitalfondsejede kæder, siger Søren Møller.
Men det er ikke kun priserne, han mener, at CrossEyes adskiller sig på, også kædens design er unikke.
- I en meget gammeldags og mainstreamorienteret branche henter vi vores inspiration fra andre mere dynamiske livsstilsbrancher, først og fremmest modeverdenen, forklarer Søren Møller.
- I dag vil folk have design, der udtrykker deres personlighed, det gælder alle aldre. Derfor henter vi designinspiration ind fra hele verden, udfordrer materialerne og samarbejder med mange slags kreative. Vi vil ændre brillebranchen ved at arbejde frit og progressivt uden for rammerne, fastslår Søren Møller og peger på indretningen af CrossEyes-butikkerne som en anden baggrund for den unge kædes succes. Butikkerne er tegnet af den unge arkitekt Jens Christian Nørmark og fremstår som et uhøjtideligt miljø med rå vægge, lyst træ og en nordisk møbelstil.
- Vores butikker er ikke sterile som mange andre brillebutikker. Vi har en varm og afslappet stemning med fred og ro til at prøve stel, siger Søren Møller.
LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter