Dansk optikersucces varsler ambitiøs ekspansion i udlandet
I det nye år åbner danske CrossEyes sin første butik i udlandet, men kæden har store planer om at ekspandere yderligere - både herhjemme og i udlandet.
Den 3. januar slår danske CrossEyes dørene op til en helt ny butik i London.
Optikerkæden med seks danske butikker åbner dermed sin første butik uden for landets grænser.
Brillebrandet slog dørene op til den første danske butik i Aarhus i 2010, og siden er det blevet til seks butikker rundt om i landet, alle bygget op omkring det samme koncept. At sælge modebriller til overskuelige priser.
LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år
- London er en interessant by i forhold til mode og design, og så har byen nogle demografiske rammer, der gør den interessant for CrossEyes. London er en by, hvor mange mennesker arbejder og bor, og det er samtidig også en by, hvor man går meget ud, fortæller Søren Møller, der er manden bag CrossEyes om valget af London.
Derudover ville tilfældighederne også, at Søren Møller fik den helt rigtige henvendelse på det helt rigtige tidspunkt.
CrossEyes er nemlig, siden Søren Møller åbnede den første butik i 2010, blevet omdannet til en franchisekæde, hvor alle butikker bliver drevet af passionerede franchisetagere. En englænder støtte på CrossEyes i København, og med ham som lokal franchisetager begyndte planlægningen af den engelske ekspansion.
Ikke anderledes end Vestjylland eller København
Søren Møller har ikke oplevet de store udfordringer ved at skulle åbne en butik i et andet land.
- Jeg har fra starten af designet konceptet til, at vi skulle uden for de danske grænser, siger han og fortæller, at kædens briller bliver produceret i Hongkong, hvorfra der er nem adgang til at sende dem ud til hele verden uden de store toldsatser og handelsbarrierer.
Han har selv kontakter i den asiatiske by fra tidligere arbejde i regionen, og det er en god ven, der bor i Hongkong, der styrer den del af forretningen.
- Det er ikke anderledes at åbne en butik i London end at åbne i København eller Vestjylland, siger han og fremhæver fordelen i, at den lokale franchisetager står for at ordne de praktiske ting som eksempelvis at oprette en betalingsterminal.
De samme konkurrenter
Heller ikke konkurrenterne på det engelske optikermarked skræmmer Søren Møller. Markedet minder nemlig i høj grad om det danske.
- Det er de samme firmaer, der er til stede i London. Der er Specsavers, der ejer Louis Nielsen, og så ejer kapitalkæden, der ejer 70 procent af Synoptik, også en stor kæde i London. Konkurrenterne er altså mere eller mindre de samme, og alt foregår på den samme måde, fortæller han.
Han fremhæver, at CrossEyes adskiller sig på optikermarkedet ved at have gennemsigtige priser, hvor alle stel koster det samme, og prisen kun varierer alt efter styrke. Både glas og slibninger er inkluderet i prisen, der står printet med store bogstaver på væggen.
Store ekspansionsplaner
Konceptets gennemsigtighed og succes har givet iværksætteren blod på tanden, og Søren Møller er derfor klippefast i troen på de ekspansionsplaner, der lige nu ligger for kæden.
- Vi har bevist, at der er et marked for CrossEyes i Danmark, og nu vil vi bevise det samme med London. Vores butikker og hele vores koncept tilbyder kunderne en unik oplevelse, og det er den samme stemning, du finder lige meget om det er CrossEyes Aarhus eller CrossEyes London, men samtidig har hver butik sit unikke udtryk, siger Søren Møller.
Han har planer om at åbne 10 butikker i stor-London inden udgangen af 2016. Også herhjemme er der flere butikker på tegnebrættet. Til næste år regner Søren Møller med at åbne fire nye CrossEyes butikker i Danmark. Han har samtidig også andre lande i kikkerten til endnu en CrossEyes-åbning i 2014, han vil dog ikke løfte sløret for hvilke.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter