Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dansk optikersucces varsler ambitiøs ekspansion i udlandet

Foto: CrossEyes



Wednesday den 11 December 2013 kl. 14:25 af: Freja Thorbech

I det nye år åbner danske CrossEyes sin første butik i udlandet, men kæden har store planer om at ekspandere yderligere - både herhjemme og i udlandet.

Den 3. januar slår danske CrossEyes dørene op til en helt ny butik i London.

Optikerkæden med seks danske butikker åbner dermed sin første butik uden for landets grænser.

Brillebrandet slog dørene op til den første danske butik i Aarhus i 2010, og siden er det blevet til seks butikker rundt om i landet, alle bygget op omkring det samme koncept. At sælge modebriller til overskuelige priser.

LÆS OGSÅ: Iværksættersucces: Fra god idé til seks butikker på tre år

- London er en interessant by i forhold til mode og design, og så har byen nogle demografiske rammer, der gør den interessant for CrossEyes. London er en by, hvor mange mennesker arbejder og bor, og det er samtidig også en by, hvor man går meget ud, fortæller Søren Møller, der er manden bag CrossEyes om valget af London.

Derudover ville tilfældighederne også, at Søren Møller fik den helt rigtige henvendelse på det helt rigtige tidspunkt. 

CrossEyes er nemlig, siden Søren Møller åbnede den første butik i 2010, blevet omdannet til en franchisekæde, hvor alle butikker bliver drevet af passionerede franchisetagere. En englænder støtte på CrossEyes i København, og med ham som lokal franchisetager begyndte planlægningen af den engelske ekspansion.

Ikke anderledes end Vestjylland eller København

Søren Møller har ikke oplevet de store udfordringer ved at skulle åbne en butik i et andet land.

- Jeg har fra starten af designet konceptet til, at vi skulle uden for de danske grænser, siger han og fortæller, at kædens briller bliver produceret i Hongkong, hvorfra der er nem adgang til at sende dem ud til hele verden uden de store toldsatser og handelsbarrierer.

Han har selv kontakter i den asiatiske by fra tidligere arbejde i regionen, og det er en god ven, der bor i Hongkong, der styrer den del af forretningen.

- Det er ikke anderledes at åbne en butik i London end at åbne i København eller Vestjylland, siger han og fremhæver fordelen i, at den lokale franchisetager står for at ordne de praktiske ting som eksempelvis at oprette en betalingsterminal.

De samme konkurrenter

Heller ikke konkurrenterne på det engelske optikermarked skræmmer Søren Møller. Markedet minder nemlig i høj grad om det danske.

- Det er de samme firmaer, der er til stede i London. Der er Specsavers, der ejer Louis Nielsen, og så ejer kapitalkæden, der ejer 70 procent af Synoptik, også en stor kæde i London. Konkurrenterne er altså mere eller mindre de samme, og alt foregår på den samme måde, fortæller han.

Han fremhæver, at CrossEyes adskiller sig på optikermarkedet ved at have gennemsigtige priser, hvor alle stel koster det samme, og prisen kun varierer alt efter styrke. Både glas og slibninger er inkluderet i prisen, der står printet med store bogstaver på væggen.

Store ekspansionsplaner

Konceptets gennemsigtighed og succes har givet iværksætteren blod på tanden, og Søren Møller er derfor klippefast i troen på de ekspansionsplaner, der lige nu ligger for kæden.

- Vi har bevist, at der er et marked for CrossEyes i Danmark, og nu vil vi bevise det samme med London. Vores butikker og hele vores koncept tilbyder kunderne en unik oplevelse, og det er den samme stemning, du finder lige meget om det er CrossEyes Aarhus eller CrossEyes London, men samtidig har hver butik sit unikke udtryk, siger Søren Møller.

Han har planer om at åbne 10 butikker i stor-London inden udgangen af 2016. Også herhjemme er der flere butikker på tegnebrættet. Til næste år regner Søren Møller med at åbne fire nye CrossEyes butikker i Danmark. Han har samtidig også andre lande i kikkerten til endnu en CrossEyes-åbning i 2014, han vil dog ikke løfte sløret for hvilke.

LÆS OGSÅ: Dansk familiekæde varsler massiv udvidelse



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD