Købet i den fysiske butik starter på nettet
De danske forbrugere undersøger ofte en vare på nettet, før de køber den i en fysisk butik, viser en ny analyse.
De danske forbrugere sætter sig ofte til tasterne og tjekker en vare på nettet, før de køber den i den fysiske butik.
I 6 ud af 10 tilfælde starter et køb i en fysisk butik på nettet, viser Dansk e-handelsanalyse fra 1. kvartal af 2013. Analysen er gennemført af Epinion for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Post Danmark og Nets.
LÆS OGSÅ: Kundekrav: Online og fysiske butikker skal samarbejde
Omvendt tjekker 1-2 ud af 10 varerne i en fysisk butik, før de køber på nettet.
Tallene bekræfter en tendens til, at de danske forbrugere ønsker at handle på tværs af kanaler.
LÆS OGSÅ: Forbrugere vil handle på kryds og tværs
Flere eksperter er da også enige om, at fremtiden for detailbranchen ligger i en såkaldt cross-channel strategi.
Tag udgangspunkt i kundens rejse
Ved en cross-channel strategi mener eksperterne, at detailbranchen skal lave en koordineret og integreret brug af flere salgskanaler. Det vil sige, at online og fysiske butikker skal spille sammen.
- Det er essentielt, at detaillisterne forstår, at der er behov for langt mere end oplevelsen nede i butikken, og at man skal tage udgangspunkt i kundens rejse og arbejde effektivt på tværs af kanalerne med en synergiskabende, sofistikeret cross channel-strategi, har Peter Paulsen, der er analysekonsulent i Retail Institute Scandinavia, tidligere udtalt.
LÆS OGSÅ: International ekspert giver danske detailkæder opskriften på succes
Også den internationale ekspert i cross-channel Jim Okamura har tidligere opfordret den danske detailbranche til at tage strategien til sig.
Og cross-channel er ikke et forbigående fænomen, men derimod noget forbrugerne forventer.
- Man kan sige, at hvor cross-channel før var en mulighed, er det nu blevet en nødvendighed, har direktør i Retail Institute Scandinavia Henning Bahr tidligere slået fast.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter