Kundekrav: Online og fysiske butikker skal samarbejde
De danske forbrugere forventer, at kædernes online- og fysiske butikker er integreret, men detailbranchen halter bagefter med den service, mener analyseinstitut.
- Jamen, jeg har jo købt varen hos jer. Så må den da også kunne byttes her? Den sætning er en del ekspedienter uden tvivl blevet mødt med af kunder, der har købt en vare online, og nu står i kædens fysiske butik og vil bytte den.
Faktisk forventer over halvdelen af de danske forbrugere (58,6 procent), at de kan returnere en vare, de har købt online i samme kædes fysiske butik. Ligeledes forventer halvdelen at kunderne (53,1 procent), at man i de fysiske butikker kan spore deres onlineordre i samme kæde. Det viser undersøgelsen ' CROSS CHANNEL – Forbrugerne på tværs (2012)' fra Retail Institute Scandinavia.
Detailbranchen lever ikke op til kundeønsker
Men detailbranchen er ikke særlig gode til at leve op til kundernes krav om Cross Channel, det mener Christian D. Sørensen, konsulent i Retail Institute Scandinavia.
- Det hjælper ikke noget, at man som detailhandelskæde stadig betragter sine salgskanaler som separate forretninger. I dag finder man uden problemer eksempler på, at den samme vare fx er på tilbud på nettet, men ikke i de fysiske butikker, eller at personalet i den fysiske butik decideret betragter kædens webshop som en konkurrent, udtaler han i forbindelse undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: El-giganten i konkurrence med sig selv
På baggrund af flere undersøgelser mener han, at vinderne i detailbranchen bliver de, der forstår at integrere fysisk handel med e-handel.
– Det er en skam, at de danske kæder på den måde ikke lever op til deres kunders forventninger. Især fordi der i en koordinering af kædens forskellige kanaler ikke kun ligger en mulighed for at give kundetilfredsheden et boost. Der ligger også enorme muligheder for at optimere omsætningen og drive mersalg i at integrere sine salgs-, service- og markedsføringskanaler med en såkaldt cross channel- strategi, siger han.
LÆS OGSÅ: International ekspert: Sådan handler dine kunder i fremtiden
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter