Influencer dømt i Københavns Byret
Skjult reklame koster nu en influencer med mange følgere en bøde på 20.000 kroner.
En dansk influencer har fået en bøde på 20.000 kroner for skjult reklame på de sociale medier.
Sådan lyder en afgørelse fra Københavns Byret, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Influenceren blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i august 2019 efter en række klager. Sagen drejer sig om 11 opslag eller videoer på Instagram, Facebook, YouTube og egen blog med reklamer for virksomheder og produkter uden tydeligt at have oplyst, at der var tale om reklame.
Retten fandt, at bødestraffen som udgangspunkt passende kunne fastsættes til 45.000 kroner, men nedsatte bøden til 20.000 kroner på grund af straffesagens lange sagsbehandlingstid.
- Når influenter modtager betaling eller anden form for ydelse for at reklamere for et produkt på de sociale medier, skal det fremgå meget klart, at der er tale om reklame. Vi skal kunne have tillid til, at der ikke er skjulte kommercielle interesser bag opslag, der fremstår som personlige anbefalinger, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Influencerens navn bliver ikke offentliggjort.
LÆS OGSÅ: Enorm influencer slår pjalterne sammen med dansk brillemærke
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter