Kendt influencer bliver straffet for skjulte reklamer
En dansk influencer, som har langt over en million følgere på Instagram, måtte gå hjem fra retten med en større bøde under armen.
Retten i Lyngby har netop idømt en dansk influencer en bøde på 40.000 kroner for skjult reklame.
Bøden kunne have været endnu større, men på grund af den lange sagsbehandlingstid satte retten beløbet ned. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Influenceren har postet opslag og stories på Instagram med reklamer, hvor de pågældende virksomheder og produkter blev tagget.
- Ifølge dommen har tiltalte promoveret de pågældende virksomheder ved at have sat tags på opslagene. Tiltalte har fået en økonomisk genvist ud af opslagene ved bl.a. at have fået tandbehandling, en cykel, en skitur, adgang til Disneyland, et hotelophold og børnesko, skriver Forbrugerombudsmanden.
Men at tagge er ikke nok. Reklamer skal deklareres tydeligere, og derfor blev influenceren meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.
- Vi håber, at både virksomheder og influenter efterlever forbuddet mod skjult reklame i fremtiden, så vi ikke skal fortsætte med at føre straffesager for overtrædelser. Det er et vigtigt forbud, fordi det skal sikre, at vi generelt kan have tillid til medierne, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Ifølge Ekstra Bladet er influenceren Mathilde Gøhler, som i skrivende stund har 1,3 millioner følgere på Instagram. Hun er også kendt som model.
Mathilde Gøhler kan stadig anke dommen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter