Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Melder endnu en kendt influencer til politiet

Foto: Colourbox



Om skjult reklame

-Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

- Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at influenten tydeligt markerer opslaget med ”reklame”, ”annonce”, eller et lignende ord, som modtagerne klart opfatter som en reklamemarkering.

Wednesday den 25 November 2020 kl. 06:00 af: Redaktionen

En influencer med mange følgere på Instagram har fået Forbrugerombudsmanden op af stolen.

I alt 22 opslag på Instagram har fået Forbrugerombudsmanden til at melde en kendt influencer til politiet for skjult reklame.

De pågældende opslag, som blev lagt op fra november 2019 til september 2020, er reklame for blandt tøj, tasker og skønhedsbehandlinger. Men ifølge Forbrugerombudsmanden fremgik det ikke klart nok, at der var tale om kommercielle aktiviteter.

Influenten havde ellers tagget virksomheders navne og i nogle tilfælde henvist til virksomhederne ved brug af hashtags. I nogle opslag stod desuden markeringen ”reklame”. Det er bare ikke nok.

- Influenter har et stort ansvar over for deres følgere. Følgerne ser ofte op til influenterne og bliver derfor nemt påvirket af influenternes opslag, der kan fremstå som personlige anbefalinger. Derfor er det vigtigt, at følgere umiddelbart kan se, når der er en kommerciel hensigt med at vise tøj, smykker eller andet frem, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Ifølge markedsføringsloven skal erhvervsdrivende tydeligt oplyse, når der er en kommerciel hensigt med et opslag på sociale medier. Det er ikke tydeligt, når en virksomhed er tagget i et opslag som markering, og derfor er influenten blevet politianmeldt, siger hun.

Identiteten på influenceren bliver ikke offentliggjort af Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Melder tøjkæder til politiet: Direktør er forbavset



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD