Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Her er otte forbruger- og fødevaretrends i 2017

Foto: PR



Tuesday den 7 March 2017 kl. 10:25 af: Lise Møller Schilder

En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer kortlægger, hvilke fødevaretrends forbrugerne vil efterspørge i supermarkederne i 2017.

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvilke trends forbrugerne kommer til at tage til sig, når de skal vælge, hvilken form for mad, der skal ned i indkøbsvognen. I alt finder interesseorganisationen otte områder, som det er værd at holde øje med. 

Undersøgelsen er lavet ved både at indsamle kvalitativ og kvantitativ data ind. Blandt andet bruges data fra et panel med 3000 udvalgte forbrugere, der indberetter deres indkøb. Du kan finde hele analysen her

1. Gennemsigtighed

Forbrugerne vil gerne vide, hvad der er i maden og hvordan den er produceret. Det skal være nemt og gennemskueligt. De vil gerne have en forståelse af fødevarens rejse fra jord til bord. Dette betyder også, at forbrugerne i stigende grad har en preference for dansk producerede varer, da de opfattes som mere troværdige.  

- Egnsspecifikke varer foretrækkes, hvilket kan være med til at forklare den senere tids stigning i antal gårdbutikker, og ikke mindst stigningen i antallet af ”street food” madboder senest med Tivolis investering i et hjørne med fokus på madboder, skriver Landbrug & Fødevarer.

2. Ren og naturlig mad

Der er også opstået et krav om, at maden skal være så ren og naturlig som muligt. 

- ’Ægte mad’ er naturlig, næringsrig mad, der opleves ’tæt på naturen’. Dette udspringer af det allestedsnærværende fokus på sundhed. Forbrugerne søger efter drikke- og fødevarer, der er mindre forarbejdede og dermed opleves som tættere på deres naturlige udgangspunkt, skriver Landbrug & Fødevarer.

Forbrugerne kan have svært ved at gennemskue den reelle næringsværdi og den langsigtede virkning af forskellige ingredienser på kroppen. Derfor efterspørges der også korte og forståelige ingredienslister.

3. Fri for-produkter vinder frem

Ironisk nok vinder produkter, der er 'fri for' forskellige ingredienser også frem. Også selvom produkterne skal produceres på en måde, som er umiddelbart mindre naturlig end udgangspunktet. 

- Der opstår et forbrugerparadoks, når varen er fri for en ingrediens eller komponent, som den ellers indeholder i sin naturlige oprindelse. Eksempler her kan være laktosefri mælk eller produkter sødet med stevia. Her bliver renheden drejet til at være noget, der netop er opnået gennem forarbejdningen.

4. Alt med måde

Hvor der er en trend, er der ofte også en modtrend. I dennne forbindelse er modtrenden, at forbrugerne er trætte af at skulle tilpasse sig alle mulige regler og restriktioner og derfor spiser, hvad de har lyst til, men i stedet i mindre portioner.

- Et eksempel på dette er et større fokus på smage og en følelse af ordentlig mæthedsværdi, der træder i stedet for et fokus på fedtfattig, vitamin- eller proteinrig mad, står der i analysen.

5. Ansvarligt forbrug

Forbrugerne bliver stadigt mere opmærksomme på, om forholdene for dyr og naturen er i orden, når deres mad produceres. Det er en trend, der har været længe undervejs, og den kommer også til at være gennemgående i 2017.

- Økologi har gennem de seneste år oplevet en kraftig vækst, og dets popularitet kan netop forklares ved, at økologisk produktion spiller positivt ind på en række vigtige forbrugerønsker. F.eks. at det både matcher ønsket om at maden er ’ren’, ’fri for’, ’miljørigtig’ og ’dyrevelfærdsvenlig’, skriver interesseorganisationen.

6. Bæredygtighed

I forlængelse af kravet om ansvarligt forbrug kommer også kravet om bæredygtighed. Det gør sig blandt andet gældende i forhold til brugen af ressourcer, som anvendes til at producere en vare eller mængden af plastikemballage.

- Fokus på bæredygtighed kommer bl.a. til udtryk i ønsket om at undgå madspild. 83 pct. svarede for nylig, at de var blevet mere interesserede i at minimere husstandens madspild, og dette er kun noget, vi har set begyndelsen af, står der i analysen. 

7. Flexitaren udfordrer kødkulturen

Protein behøver ikke længere komme fra kød. Flere forbrugere er blevet mere opmærksomme på, at protein også kan komme fra plantebasserede fødevarer. På den måde hjælper de klimaet og tager samtidig hensyn til dyrevelfærden, vurderer flere forbrugere.

- Flere og flere forbrugere har dage, hvor de begrænser eller helt fravælger kød i aftensmaden. 51 pct. siger, at de har én eller flere dage på en typisk uge, hvor aftensmåltidet ikke indeholder kød og 17 pct. af forbrugerne siger, at de spiser mindre kød i forhold til for et år siden.

Salgstallene viser dog ikke noget fald i kødforbruget endnu. Men noget tyder på, at det måske vil falde fremover.

8. Foodies og madnørder

Flere forbrugere vil begynde at gå mere op i mad på den måde, at de ønsker at udfordre deres smagsløg og evner i køkkenet. Det betyder at teknikker som fermentering og syltning er på vej frem. Madinteresserede holder også meget af at prøve nye produkter. De køber og læser opskiftsbøger og madblogs.

- Selvom convenience her virker som en modsætning, har det i høj grad en rolle at spille. For kvalitets-take away fungerer både som en håndsrækning i en hverdag med tidspres og en adgangsbillet til en bestemt madkulturs oplevelsesunivers. Vi forudser dog, at især hjælp til madlavningen får vind i sejlene fremover. Her er det besværlige og trivielle arbejde gjort på forhånd, så tiden i stedet kan bruges på kreativitet i sammensætning og tilsmagning, skriver Landbrug & Fødevarer.

LÆS OGSÅ: Ny bog om trends og innovative detailkoncepter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD