Har du styr på kundeservicen?
Fakta
Det kan detailbutikker få ud af bedre kundeservice:
- Genkøb på grund af højere kundeloyalitet.
- Styrket mer- og krydssalg på grund af de opbyggede relationer.
- Øget kundetilgang gennem god omtale i markedet og et bedre image.
- Mindre prisfølsomhed, reducerede transaktionsomkostninger mv.
- Rigtigt første gang: Gode kundeoplevelser koster langt mindre for virksomheden at levere end dårlige kundeoplevelser.
(kilde: Takminds.dk)
Øget kundeservice giver mindre prisfølsomhed, bedre salg og færre transaktionsomkostninger hos detailvirksomheder, lyder vurdering.
Det kan godt være, at der i disse tider er mere fokus på lave priser end nogensinde før, men det giver faktisk god mening, at vende blikket mod øget kundeservice fremfor hele tiden at fokusere på den vedvarende priskrig.
Det vurderer Dorte Søe, projektleder i konsulentvirksomheden TAKminds, der har fokus på, hvordan virksomheder kan give kunderne en bedre serviceoplevelse. Og detailvirksomheder behøver ikke bekymre sig over, om god kundeservice samtidig bliver dyrt for dem.
- God kundeservice behøver ikke at koste noget. Det handler om at tage udgangspunkt i kundens ønsker og indfri deres forventninger. Flere detailvirksomheder ser det, at få lukket et salg til en kunde hurtigt, som en god serviceoplevelse, men man risikerer at sælge det forkerte, forklarer hun til detailfolk.dk
Færre ombytninger
Og butikkerne kan faktisk spare penge med en bedre kundeservice.
- Hvis vi forestiller os at butikkerne kunne reducere ombytninger med bare 10 procent ved f.eks. juletid, hvis de brugte længere tid på at vejlede kunden, kunne det nedbringe transaktionsomkostninger betydeligt, siger Dorte Søe.
Kunden kommer igen
Ifølge projektlederen kan man som butik blive mindre prisfølsom og skabe mere kundeloyalitet med god kundeservice, så alting ikke behøves at handle om billigere varer.
- Man skal altid tage kundens parti, og det er vigtigt, for så kommer kunden igen. Og hvis man ikke kan sælge noget her og nu, gør det ikke altid noget, for hvis kunden har fået god service kommer de igen, siger hun.
Dygtige ekspedienter, værd at vente på
Et dygtig personale er dog værd at investere i. Og selvom det i første omgang kan koste penge, at få de rigtige medarbejdere, mener Dorte Søe, at det på lang sigt, bedst kan betale sig at investere i dygtige detailansatte for butikkerne.
LÆS OGSÅ: Her er Danmarks høfligste medarbejder
- Det kan godt være at bedre kundeservice kan tage tid, men de fleste kunder vil gerne vente på at blive ekspederet, hvis de ved, at de også får god service, når de kommer til. Derfor handler det også om, at tænke langsigtet og rekruttere dygtige folk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter